10 saker som tobaksindustrin gjorde 2022 som avslöjar dess rätta färger

19 december 2022
 / 
10 saker som tobaksindustrin gjorde 2022 som avslöjar dess rätta färger

Under 2022 har det skett stora framsteg inom det tobaksförebyggande arbetet runt om i världen, men trots det återstår mycket arbete 2023 och framåt. Tobaksindustrin är det största hindret för att minska tobaksbruket, och dess agerande under det gångna året har återigen bevisat det. Tobaksföretag gör allt i sin makt för att människor ska fortsätta köpa deras produkter, oavsett hur många de skadar eller dödar längs vägen. 

Organisationen STOP, som arbetar för att synliggöra och bekämpa den globala tobaksindustrins oetiska strategier, har listat 10 exempel på aktiviteter som tobaksindustrin har ägnat sig åt under 2022 som visar dess sanna intentioner.

  1. Tobaksföretag betalade nästan sju miljarder pund (motsvarande drygt 88 miljarder svenska kronor) i skatt i Ryssland, vilket bidrog med finansiering till Putins ”krigsmaskin”.

British American Tobacco (BAT), Japan Tobacco International (JTI) och Philip Morris International (PMI) dominerar tobaksmarknaden i Ryssland, och trots BAT:s och PMI:s uttalanden om att de skulle lämna Ryssland efter invasionen i Ukraina, fortsätter att bedriva verksamhet i landet.

  1. BAT och PMI marknadsförde smaksatta cigaretter nära skolor i Peru.

Medan Peru förbjuder tobaksreklam utomhus nära skolor för att hindra industrin från att locka ungdomar in i beroende, marknadsförde BAT och PMI smaksatta cigaretter i butiker nära skolor. Annonser för smaksatta cigaretter placerades i barns ögonnivå och vid kassan nära godis.

  1. Allierade till tobaksindustrin stöttade Filippinernas bakåtsträvande e-cigarettlag.

Som ett resultat av intensiv lobbying infördes lättnader i regleringen av e-cigaretter. Den nya lagen sänker åldersgränsen för att köpa upphettad tobak och e-cigaretter från 21 till 18, tillåter marknadsföring och försäljning på nätet, och tillåter smaker i produkterna. Dessutom fick handelsdepartementet, med en bakgrund av att vara positivt inställd till tobaksindustrin, ansvar för produkternas reglering.

  1. Big Tobacco spenderade miljontals dollar på att stoppa förslag om smakförbud som skulle minska tobaksbruket i USA.

I Kalifornien spenderade Philip Morris USA och R.J. Reynolds, ägt av BAT, cirka åtta miljoner dollar var för att bekämpa ett förbud mot smaksatta produkter. Över hela landet betalade Reynolds American allierade och lobbyister för att övertyga både väljare och regeringsföreträdare att motsätta sig förslag om att förbjuda mentolsmaker.

  1. BAT ignorerade ett förbud mot tobaksreklam och sponsring under Mexicos Formel 1-tävling.

Tobaksföretaget, som sponsrar McLarens F1-lag, gjorde framträdande marknadsföring för sitt e-cigarettmärke Vuse genom märkning på bilarna, och exponerade miljontals unga F1-fans runt om i världen för reklam för deras beroendeframkallande produkt.

  1. Swiss Cigarette, en allians av BAT, JTI och PMI, bekämpade reklamregleringar som syftade till att skydda ungdomar i Schweiz.

I motsats till deras påståenden om att vilja förebygga rökning bland unga, finansierade denna handelsallians en kampanj som syftade till att övertyga Schweiziska väljare att rösta emot ett initiativ för att skydda unga människor från tobaksreklam. Väljarna röstade i slutändan till förmån för initiativet.

  1. PMI hävdade fortsatt högljutt att de vill bidra till en rökfri värld, samtidigt som de tjänade miljarder på cigarettförsäljning.

Trots uttalanden om att vilja uppnå en rökfri värld tjänade PMI miljarder på cigarettförsäljning. Omkring 70 procent av företagets nettointäkter 2021, på ungefär 31 miljarder amerikanska dollar, kom från försäljningen av hundratals miljarder cigaretter som de fortsätter att sälja över hela världen.

  1. BAT sa till delägare att företaget måste fortsätta sälja cigaretter för att kunna finansiera framsteg inom ”skademinimering”.

På deras årliga bolagsstämma sa BAT att cigarettförsäljning fortsatt är en prioritet så att de kan finansiera utvecklingen av deras nya tobaks- och nikotinprodukter. Företaget sa också att cigarettförsäljningen kan underlätta marknadsföringen av nya produkter genom information på cigarettpaketen.

  1. Reynolds American, ägt av BAT, donerade politiska medel och köpte tobak av en amerikansk politiker/odlare som har anklagats för att kränka arbetares rättigheter.

Tobaksföretaget fortsatte att stödja en odlare och senator i delstaten North Carolina, trots anklagelser om att han vägrade betala sina arbetare, erbjöd odugliga boenden, och svartlistade de arbetare som anslöt sig till ett fack.

  1. Tobaksföretag påstod att de bryr sig om hållbarhet och miljöskydd, men fortsatte att tillverka och sälja biljontals cigaretter, vilket bidrar till klimatkrisen.

Tobaksproduktion ger upphov till avskogning och växthusgaser, och cigarettfimpar, varav de flesta innehåller giftiga filter tillverkade av engångsplast, har rapporterats som det vanligaste skräpet i internationella kustsaneringar.

Vill du hjälpa oss att bekämpa tobaksindustrins fula metoder? Stöd vårt arbete här.

Källa: STOP