Rapporter
Här kan ni ta del av rapporter med information och resultat från undersökningar som vi själva tagit fram med hjälp av olika samarbetspartners.
Next Generation Nicotine Addicted Austomers
Den nya generationen nikotinister
Hur tobak porträtteras i media 2021
Betald tobaksreklam i sociala medier har ökat drastiskt under 2021. En ny analys som har genomförts av Meltwater, på uppdrag av A Non Smoking Generation, visar att tre tobaksföretag har marknadsfört vitt snus på Instagram i samarbete...
Unga behöver en tobaksfri skoltid
Hur tobak porträtteras i media 2020
Tobaksindustrin lägger miljontals kronor på att anlita influencers, artister och kända personer för att locka ungdomar in i ett skadligt nikotinmissbruk. Det avslöjar en ny undersökning som genomförts av Meltwater på uppdrag av A Non...
Tobak i ny förpackning
Hur tobak porträtteras i media 2019
Under första halvåret 2019 publicerades 1403 artiklar som var positiva till tobak i svensk media. Det beräknade annonsvärdet för dessa uppgår till 43,7 miljoner kronor. Tobaksindustrin anlitar öppet influencers och marknadsför sina nya...
Det är bara barn som börjar använda tobak
En ny Novusundersökning, som genomförts på uppdrag av A Non Smoking Generation, visar tydligt hur tobaksindustrin når ut till barn och unga med sin reklam. Samtidigt brister den kunskap som kan motivera till att avstå från tobak....
Hur tobak porträtteras i media
Under första halvåret 2018 publicerades positiva artiklar om tobak i svensk media till ett annonsvärde som motsvarar 14,8 miljoner. En stor andel handlar om ekonomiska vinster för aktieägare i tobaksbolag och vuxnas rätt att bruka...