Om oss


A Non Smoking Generation är en fristående, ideell organisation som arbetar för att färre unga ska börja använda tobak. Vi inspirerar, informerar och engagerar barn, ungdomar och vuxna för att skapa förutsättningar för unga att själva välja ett tobaksfritt liv.

Image

A Non Smoking Generation är en fristående, ideell organisation som arbetar för att färre unga ska börja använda tobak.

Vi inspirerar, informerar och engagerar barn, ungdomar och vuxna för att skapa förutsättningar för unga att själva välja ett tobaksfritt liv.

Via digitala kanaler, föreläsningar och metodutbildningar påverkar vi unga och vuxna direkt. Genom opinionsbildning, lobbying och kampanjer skapar vi förutsättningar för fler rökfria miljöer, en minskad acceptans för tobak samt en minskad tillgänglighet till tobak. Målet med vårt arbete är att begränsa den sociala acceptansen för tobaksbruk och tillgängligheten till tobak (två av de mest effektiva komponenterna för att minska tobaksdebuter bland unga).

A Non Smoking Generation startades 1979 av två reklammän, som träffades på en rökig fest och upptäckte att de både upprördes över hur många unga som rökte. Där och då beslutade de sig för att skapa ett mode i att vara rökfri, stiftelsen En Rökfri Generation bildades med det publika namnet A Non Smoking Generation.

Image
Image

Den första kampanjen

1979 genomfördes den första kampanjen och kända musikartister som Agnetha Fältskog, Ted Gärdestad, Tomas Ledin och idrottsstjärnor som Ingemar Stenmark, Hockeylandslaget kunde ses på reklampelare runt om i landet. På sig hade de t-shirts med logon A Non Smoking Generation. T-shirten såldes på Hennes & Mauritz och är med två miljoner sålda exemplar, troligen bland Sveriges genom tiderna mest sålda t-shirt. Flera stora kampanjer följde och gav A Non Smoking Generation ett välkänt varumärke.

Verksamheten har därefter utvecklats och breddats till att även omfatta en rad andra preventionssätt. Under åren har vi påverkat beslutsfattare och politiker att stifta lagar mot tobak, utbildat och inspirerat i 1000-tals skolor och närmare två miljoner barn och unga.

Idag röker fortfarande cirka 11 procent av eleverna i grundskolans årskurs nio och cirka 23 procent av eleverna i gymnasiets årskurs två. Lägger man till snus och andra tobaksprodukter blir det cirka 30 procent. Nio av tio av de som använder tobak börjar innan 18 års ålder, därför är de förebyggande insatserna av största vikt. Ett långsiktigt och kraftfullt förebyggande arbete är nödvändigt för att minska nyrekryteringen bland unga.

VÅR VISION ÄR VÅRT NAMN – EN RÖKFRI GENERATION. VÅR ÖVERGRIPANDE MÅLSÄTTNING ÄR ATT UNGDOMAR SJÄLVA SKA VÄLJA ATT INTE BÖRJA RÖKA ELLER SNUSA.