Andreas Wijk och anr+1 tar avstånd från tobaksindustrin

31 maj 2021
 / 
Andreas Wijk och anr+1 tar avstånd från tobaksindustrin

Tobaksindustrin spenderar miljontals kronor på marknadsföring i sociala medier, och i en ny Novusundersökning uppger en av fem ungdomar att de ofta ser tobaksreklam. I samarbete med A Non Smoking Generation tar artisten Andreas Wijk och kommunikationsbyrån anr+1 ställning för kampanjen ”Quit Big Tobacco” och barns rätt att skyddas mot tobak.

Tobak dödar åtta miljoner människor varje år, och nio av tio tobaksbrukare börjar i tonåren. Tobaksindustrin behöver kommunikation och reklam för att rekrytera nya kunder i varje generation, men behöver kommunikationsbranschen tobak? Den frågan utgör grunden för ”Quit Big Tobacco” – en global kampanj där över 250 byråer, organisationer och företag har åtagit sig att inte arbeta med tobaksrelaterade aktörer. Nu inleder organisationen A Non Smoking Generation ett liknande initiativ i Sverige.

–       Inledningsvis hoppas vi kunna påverka reklam- och PR-byråer samt influencers i sociala medier att inte samarbeta med tobaksföretag, för att sedan påverka fler branscher som tobaksindustrin förlitar sig på, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation, i ett pressmeddelande.

Idag finns stora mängder tobaksrelaterade uppdrag för kommunikationsbyråer. I takt med att rökningen minskar i många höginkomstländer utvecklar tobaksindustrin nya nikotinprodukter, varav flera marknadsförs som ”tobaksfria”. Syftet är att kringgå tobakslagar och framställa produkterna som mindre skadliga. Sedan ett år tillbaka samarbetar A Non Smoking Generation med kommunikationsbyrån anr+1 för att uppmärksamma tobaksindustrins strategier för att locka nya kunder – framför allt bland barn och unga. anr+1 är nu den första byrån som stödjer ”Quit Big Tobacco”.

–       anr+1 är stolta samarbetspartners till A Non Smoking Generation och initiativtagare till kampanjen, vilket vi nu kan kommunicera och agera på fullt ut som en del av vår nya strategi. Vi väljer aktivt att använda vår kunskap och kompetens för att bidra till en positiv samhällsutveckling, och därför är alla former av tobaksuppdrag, självklart även de ”tobaksfria” nikotinprodukterna, inte aktuellt, säger Anna Celay, Strategy Director anr+1.

Kampanjen startar i samband med Tobaksfria dagen den 31 maj då Andreas Wijk, artist och ny ambassadör för A Non Smoking Generation, delar sitt engagemang till sina tusentals följare i sociala medier. Detta samarbete är extra viktigt med anledning av all den reklam för vitt ”tobaksfritt” snus som barn och unga utsätts för via sociala medier.

–       Att ta avstånd från tobak har alltid varit ett naturligt val för mig, och nu när jag vet mer om tobaksindustrins metoder och globala konsekvenser är jag ännu mer trygg i mitt beslut. Jag står bakom A Non Smoking Generations viktiga budskap, säger Andreas Wijk.

De flesta vet att tobak är skadligt för konsumentens hälsa, men färre har kunskap om hur tobaksindustrin skadar producenter och planeten. Få är också medvetna om att även nikotinet i ”tobaksfria” produkter framställs av tobak och orsakar omfattande hållbarhetsproblem genom hela produktionskedjan, såsom skogsavverkning, föroreningar, orättvisa arbetsvillkor, fattigdom, och barnarbete.

–       Alla barn har rätt att skyddas mot skadlig reklam och skadligt arbete. Tillsammans med våra fantastiska samarbetspartners uppmuntrar vi fler aktörer att ta avstånd från tobaksindustrin och istället ta ställning för barns hälsa samt en hållbar framtid, säger Helen Stjerna.

För mer information eller för att stödja initiativet, kontakta:

Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation: helen@nonsmoking.se, 073-339 36 44

Jordache Naran, agent Andreas Wijk: jordache@andreaswijk.se, 073-628 91 11

Anna Celay, Strategy Director anr+1: anna.celay@anrplus1.se, 070-635 65 97