Vi vet att ungdomar påverkas av förebilder, det vet även tobaksindustrin. Därför jobbar de hårt för att behålla cigarettens image. Musikguiden i P3 diskuterade några exempel i helgen. Att man tycker olika är sunt men man måste och förstå grunden till varför vi inte jublar när artister väljer att lägga just bilden med ciggen på framsidan av sitt album eller när tidningar publicerar snygga bilder med rökande artister. Sådant som förskönar rökning och bidrar till den bild som tobaksindustrin jobbat i åratal för att skapa. En sådan bild som gör så att barn och ungdomar tror att det förväntas av dem att de ska röka och att de ses som coolt och snyggt att röka.
SvDs chefredaktör Lena K Samuelsson valde till exempel att beskär bilden på Lotte Lenya (kulturdelen 21 april) med ciggen på omslaget och utan ciggen på sidan 2 – varför inte utan ciggen även på omslaget?!
Metros chefredaktör Per Gunne valde i mars en snygg bild på Lykke Li rökandes, det måste ha funnits en massa andra bilder?! En stark kvinna är inte längre lika med en rökande kvinna, den bilden är sen länge passé.
På vems sida du vill stå – tobaksindustrin eller barn och ungdomars?