Årets Margaretha Haglund Award går till Edit Künstlicher

21 maj 2025
 / 
Årets Margaretha Haglund Award går till Edit Künstlicher

Många av oss minns rökfyllda arbetsplatser, restauranger, bilar, tåg och andra offentliga platser. Men att Sverige idag till stora delar är helt rökfritt är knappast snusets eller tobaksindustrins förtjänst. Tack vare eldsjälar som Margaretha Haglund och hennes livsverk har allt fler rökfria miljöer, förbud mot marknadsföring och höjda tobaksskatter bidragit till att allt färre röker.

I samband med Margaretha Haglunds bortgång 2022 instiftades Margaretha Haglund Award till minne av hennes livsverk och för att fortsätta hennes outtröttliga arbete mot tobaksindustrin, för barn och ungas rätt till en helt tobaksfri uppväxt. Mot bakgrund av tobaksindustrins alla nya produkter och den pågående nikotinepidemin bland svenska ungdomar är priset och att fortsätta Margarethas gärning än mer angeläget.

2025 års pris går till den svenska eldsjälen och PR-experten Edit Künstlicher för hennes tydliga ställningstagande, sitt arbete och sitt engagemang som avslöjat tobaksindustrins manipulativa marknadsföring och så kallade ”healthwashing”-strategier. Med skarp analys har hon belyst hur industrin framställer sig som hälsomedveten, samtidigt som den marknadsför skadliga och beroendeframkallande produkter. Edits arbete har ökat allmänhetens insikt om dessa strategier och bidragit till höjda röster för kraftfullare reglering av nya nikotinprodukter. Hennes insats representerar det bästa av etisk PR och visar hur kommunikationsexpertis kan främja folkhälsan.

Margarethas söner Johan och Per Haglund som representerar MH Award är glada och stolta över att kunna dela ut årets pris till Edit Künstlicher:

— Vi har som mål att uppmuntra eldsjälar som verkar för barn och ungas rätt till en helt nikotinfri framtid. Edit är en stark och viktig förebild som vågar stå upp för barns rätt och ett hållbart näringsliv.

– Det vi ser idag, när det kommer till tobaksbolagens marknadsföringsmetoder, går att likställa med de marknadsföringsmetoder som tobaksbolagen genomförde på 40- och 50-talet med cigaretter. Då lurade man upp en hel generation på läktaren genom att påstå att rökning har goda hälsoeffekter. När det vita snuset lanserades 2016, parallellt med att sociala medier boomade, var våra marknadsföringslagar lika illa rustade som på 40- och 50-talet. Det gav tobaksbolagen möjlighet att sätta klorna i en ny generation som idag är nikotinberoende. Vi som jobbar med kommunikation, påverkan och reklam har ett moraliskt ansvar att skydda barn och unga från det vi vet är mycket beroendeframkallande. Det är vårt ansvar att förvalta Margaretha Haglunds livsverk. Därför överträffar den här utmärkelsen alla guldägg i världen, säger Edit Künstlicher.

Priset och en prissumma om 10.000 kr kommer att delas ut som en del av programmet under seminariet Tobacco Endgame den 21 maj 2025 kl. 13.00–15.00. Seminariet arrangeras med anledning av Tobaksfria dagen den 31 maj och hålls på plats hos Svenska Läkaresällskapet.

Juryn för Margaretha Haglund Award 2025 består av hennes söner Johan och Per Haglund, Ann Post och Lena Sjöberg från tankesmedjan Tobaksfakta, samt Helen Stjerna från A Non Smoking Generation.

För mer information, vänligen kontakta:

Johan Haglund, 070 715 36 06, johan@themargarethahaglundaward.com

Per Haglund, 070 376 81 24, per@themargarethahaglundaward.com