Cigaretter fasas ut från 7-Eleven och Pressbyrån: ”Ett steg i rätt riktning- men inte tillräckligt”

14 maj 2024
 / 
Cigaretter fasas ut från 7-Eleven och Pressbyrån: ”Ett steg i rätt riktning- men inte tillräckligt”

7-Eleven och Pressbyrån har gått ut med att de planerar att fasa ut cigaretter till försäljning, men franchisegivaren Reitan avstår från att svara på SvD:s frågor om beslutet. A Non Smoking Generation’s generalsekreterare, Helen Stjerna, kommenterar kedjornas beslut i en artikel i SvD genom att påpeka att det är ett steg i rätt riktning- men att det inte är tillräckligt för att skydda barn och unga mot vare sig rökning eller nikotinets skador.

Franchise­givaren Reitan Convenience Sverige, ägare av 7- Eleven och Pressbyrån, gick ut i måndags via ett pressmeddelande med att de planerar att fasa ut så kallade ”riskråvaror”, däribland traditionella cigaretter. Från och med 2026 ska de inte ta in några nya traditionella cigaretter i sortimentet och därefter ska de gradvis fasa ut cigarettförsäljningen, med målet att sluta sälja cigaretter helt under 2026, enligt Reitans pressmeddelande.

SvD har sökt Anna Wallenberg, VD för Reitan Convenience, för en intervju om beslutet och varför tobaksföretagens nya nikotinprodukter såsom vapes och vitt snus uteslutits. Wallenberg har ännu inte återkommit. VD:n har dock deltagit i en intervju med nyhetsbyrån TT, och bolagets press­kontakt uppger att hon inte har något att tillföra utöver det hon redan sagt om tobak i den intervjun.

– Riskerna med tobaksrökning är väl kända, både när det kommer till hälsorisker men även miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen. Vi ser även att det finns vissa länder som inför olika former för förbud mot rökning, till exempel progressiva åldersförbud, sa Reitan Conveniences vd Anna Wallenberg till TT.

Cigaretter står i dag för 54 procent av kedjornas tobaksförsäljning. Snus, nikotin och andra rökfria alternativ utgör resten. Reitan Convenience Sverige omsatte 756 miljoner kronor under förra året. Ett lyft med 9 procent jämfört med 2022. Den totala försäljningen i butikerna är över 4 miljarder kronor.

Helen Stjerna, generalsekreterare för A Non Smoking Generation, berättar för SvD att även hon har sökt företaget.

– De har ännu bara pratat om cigaretter och jag undrar hur de gör med de övriga tobaks­produkterna. Jag misstänker att de inte kommer att sluta sälja vitt snus och e-cigaretter. Det är absolut ett steg i rätt riktning, men endast försäljning av traditionella cigaretter är inte tillräckligt. Om man fortsätter att sälja vitt snus eller e-cigaretter bidrar ett försäljnings­stopp av traditionella cigaretter med liten marginalnytta, säger Helen Stjerna.

I SvD:s artikel belyser Helen även sambandet mellan nikotinbruk och en ökad risk för att börja röka cigaretter.

– Forskningen visar att om man börjar med e-cigaretter ökar risken för att man börjar röka. Ett nikotinberoende förändrar hjärnan och gör en mer exponerad för andra beroenden såsom alkohol, spel eller andra droger.

Enligt Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, har tobaks- och nikotinbrukare blivit fler bland både vuxna och ungdomar under de senaste åren. Uppgången bland ungdomar beror på de nya nikotin­produkterna. I CAN:s nationella skolundersökning från 2023 framgår att 28 procent av niondeklassarna och 44 procent av eleverna i andra ring använt vitt snus någon gång. Hälften av de hade använt det någon gång senaste månaden.

– Om inte nikotinprodukter skulle vara så lättillgängliga skulle inte problemet vara så utbrett som det är i dag. Framförallt när det kommer till internethandeln, där finns ingen kontroll alls. Därför är detta beslut ett steg i rätt riktning, men inte tillräckligt då det inte inkluderar alla hälsofarliga, ohållbara och beroendeframkallande produkter från tobaksindustrin, avslutar Helen.

Endast barn börjar med tobak/nikotin. Stöd gärna vårt arbete i att hjälpa de avstå här, alla bidrag gör skillnad.