Enligt en undersökning som Hjärt-Lungfonden låtit göra uppger var tredje vuxen i åldern 40–79 att de aldrig hört talas om vitt snus. Nästan var fjärde anger att de känner till vitt snus men vet väldigt lite om det. Det skriver vi tillsammans med Hjärt-Lungfonden i en debattartikel i Sydöstran.
Konsekvensen av ovetskapen blir att tobaksindustrin ostört kan rikta sig till nya unga kunder – och att ungdomar kan testa snus utan att föräldrar och andra vuxna lägger sig i. Men i det långa loppet kan vitt snus leda till ett livslångt nikotinberoende precis som brunt snus och cigaretter.
Ännu värre är att det vita snuset tillverkas i smaker som exempelvis jordgubbe och lakrits och marknadsförs aktivt i sociala medier, där många unga spenderar en stor del av sin fritid. Under de senaste två åren har användandet mer än fördubblats.
Enligt Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN) har 18 procent av alla niondeklassare i Sverige och 34 procent av eleverna i tvåan på gymnasiet använt vitt snus någon gång. Det innebär att i bara dessa två årskurser riskerar nära 1 000 ungdomar i Blekinge att hamna i ett nikotinberoende.
Förutom att nikotin är kraftigt beroendeframkallande ökar det risken för stela blodkärl, som i sin tur kan leda till högt blodtryck och livshotande hjärt-kärlsjukdom. Dessutom kan nikotin orsaka ångest samt sämre impulskontroll och inlärningsförmåga.
Detta är förödande effekter för en ung och växande person som i vissa fall kanske redan kämpar med psykisk ohälsa och utmaningar i skolan. Fler vuxna måste läsa på och prata med barn och unga i sin omgivning om hur nikotinet skadar kroppen.
I och med att det vita snuset framhålls som tobaksfritt hamnar det utanför bestämmelserna i tobakslagen. Det finns i dagsläget ingen tydlig lagstiftning kring hur det får säljas och marknadsföras. Regeringen har visserligen insett riskerna och vill bland annat införa åldersgräns på 18 år för köp och varningstexter på förpackningarna.
Men den nya och efterlängtade lagen, som antas börja gälla den 1 augusti i år, är tyvärr långt ifrån tillräcklig: förutom att vissa regler är luddiga får tillverkarna fortsatt grönt ljus att tillsätta smaker för att göra snuset mer attraktivt för unga.
Det bästa vore ett totalförbud mot reklam för alla tobaks- och nikotinprodukter. Då kan populära influencers inte längre göra reklam för vitt snus i sociala medier. Tills dess att lagstiftningen hinner i kapp har du som vuxen en avgörande roll att spela för att undvika att ditt eget eller andras barn lockas in i ett nikotinberoende.
Skaffa dig kunskap från betrodda källor och berätta om riskerna med nikotin. Ge inte snustillverkarna fria händer att skada ditt barns hälsa.
Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden
Helen Stjerna, generalsekreterare för A Non Smoking Generation