Användningen av e-cigaretter blir allt vanligare bland svenska ungdomar. Världshälsoorganisationen WHO, Folkhälsomyndigheten och A Non Smoking Generation uppmärksammar produktens hälsorisker och riktar kritik mot företagens marknadsföring mot unga.
Folkhälsomyndigheten oroas över e-cigaretternas ökande popularitet bland Sveriges barn och unga. Från 2014-2018 har användningen av e-cigaretter ökat med 70 procent bland elever i årskurs två på gymnasiet och med 40 procent bland elever i årskurs nio i grundskolan, enligt undersökningar av Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN).
E-cigaretter marknadsförs ofta som ett mer hälsosamt alternativ till vanliga cigaretter och som en effektiv metod för rökavvänjning. I en ny rapport från Världshälsoorganisationen (WHO) presenteras slutsatser från forskning som visar på motsatsen – e-cigaretter medför allvarliga hälsorisker och hjälper inte rökare att sluta. E-cigaretter kan innehålla många olika kemikalier men de allra flesta innehåller stora mängder nikotin. De långsiktiga effekterna av e-cigarettanvändning är ännu okända men forskningen visar redan nu tydligt att produkten är hälsofarlig och direkt giftig. Det finns även studier som visar att e-cigaretter lockar icke-rökare och kan fungera som en inkörsport till annat tobaksbruk.
Folkhälsomyndigheten och A Non Smoking Generation uppmärksammar även e-cigarettindustrins marknadsföring som riktas mot minderåriga, vilket är en orsak till den oroväckande utvecklingen bland ungdomar. Tillverkarna av e-cigaretter undkommer lagstiftningen som förbjuder traditionell reklam, i exempelvis TV och radio, genom att utnyttja sociala medier och influencers för att nå ut till unga med sin reklam. Dessutom utformas och smaksätts produkterna för att bli särskilt lockande för ungdomar.
Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation, efterlyser ett smakförbud på e-cigaretter:
- Det är bara att titta på produkterna, det ser ut som leksaker eller pennor, med glitter och färger. Men framför allt är det smakerna som lockar med direkt godisliknande smaker som hubba bubba och hallonlakrits. Det finns en okunskap bland våra politiker som har godkänt produkterna och att man får marknadsföra dem på sättet man gör.
Läs mer här.