E-cigarettföretag stäms för marknadsföring till minderåriga

I en stämningsansökan i den amerikanska delstaten Arizona har e-cigarettföretaget Juul Labs anklagats för att bidra till en ”vaping-epidemi” genom marknadsföring riktad till minderåriga. Företaget har nu ingått ett förlikningsavtal som innebär att de ska betala 14,5 miljoner dollar och sluta marknadsföra samt sälja sina produkter till delstatens ungdomar. Det rapporterar Tobacco Reporter.

Juul Labs är måltavla i över 2000 stämningsansökningar där företaget anklagas för att ha vilselett konsumenter om risker med e-cigaretter och för att bidra till ökande nikotinanvändning bland tonåringar. Företaget rekryterar unga kunder genom smaksatta e-vätskor, reklam i sociala medier, samt utdelning av gratisprover. En av alla stämningsansökningar gjordes av delstaten Arizona i januari 2020, och i slutet av november 2021 gick företaget med på en förlikning som innebär att de ska betala 14,5 miljoner amerikanska dollar samt sluta rikta sin marknadsföring till ungdomar. I juni 2021 avgjordes ett liknande mål där företaget fick betala 40 miljoner dollar till delstaten North Carolina.

Den största delen av förlikningssumman i Arizona-fallet, 12,5 miljoner, kommer användas till beroendevård och resterande två miljoner kommer gå till en generell fond för konsumentskydd samt till rättegångskostnader.

Statsåklagaren i Arizona, Mark Brnovich, menar att förlikningen håller Juul ansvariga för dess ansvarslösa marknadsföring som har ”pushat” Arizonas minderåriga mot nikotin och efterföljande beroende. Han lyfter också att delstaten har nolltolerans mot e-cigarettföretag som vilseleder och luras.

Vill du hjälpa oss att förebygga ökande nikotinanvändning bland unga i Sverige? Stöd vårt arbete här.