Svenska folket vill höja skatten på vitt snus – trots låg kunskap om dess hälsorisker

1 augusti 2025
 / 
Svenska folket vill höja skatten på vitt snus – trots låg kunskap om dess hälsorisker

Sju av tio vuxna, och sex av tio ungdomar, bland Sveriges befolkning anser att skatten på vitt snus borde höjas. Stödet för höjd nikotinskatt är starkt trots att allmänhetens kunskap om nikotinets hälsorisker är låg. Endast en av tio vuxna vet att nikotin ökar risken för psykisk ohälsa. Det visar en ny Novusundersökning som genomförts på uppdrag av A Non Smoking Generation. 

En ny Novusundersökning, gjord på uppdrag av A Non Smoking Generation, visar att en stor del av Sveriges befolkning saknar kunskap om flera av de vetenskapligt belagda hälsoriskerna som är förknippade med nikotinanvändning. 11 procent av den vuxna allmänheten i 18–79 års ålder känner till att nikotin ökar risken för psykisk ohälsa, nio procent vet att det ökar risken för typ 2-diabetes, och endast sju procent vet att det kan ge inlärningssvårigheter.  

Trots den låga kunskapen om nikotinets hälsoeffekter visar undersökningen att det finns en stark opinion för en skattehöjning på det vita snuset. Sju av tio vuxna, och sex av tio unga i 14–18 års ålder, anser att skatten på det vita snuset borde höjas. I dagsläget är det vita snuset helt undantaget från tobaksskatt och beskattas med cirka två kronor per dosa, i jämförelse med det bruna snuset som beskattas med cirka 10 kronor per dosa. 

– Kraftfulla skattehöjningar på samtliga tobaks- och nikotinprodukter är avgörande för att minska tillgången bland priskänsliga ungdomar. Skatteintäkterna kan sedan användas till att finansiera en omfattande informationsinsats för att höja allmänhetens kunskap om nikotinets alla hälsorisker, säger Helen Stjerna.

Sedan 2022 är det 18-årsgräns på ”tobaksfria” nikotinprodukter, men ändå visar den nya undersökningen också att tillgången till nikotinprodukter fortsätter att öka bland svenska ungdomar. Sju av tio unga uppger att det är lätt för minderåriga att få tag på vitt snus och e-cigaretter. Dessutom har andelen unga som uppger att föräldrar köper ut dessa produkter till sina barn ökat markant sedan 2024, från 28 procent till 35 procent. 

– Att föräldrar köper ut direkt hälsofarliga produkter till sina barn kan endast bero på okunskap. Om alla föräldrar får information om nikotinets förödande effekter på den unga hjärnan och psykiska hälsan skulle fler barn få bättre skydd mot alla former av skadlig nikotinanvändning, säger Helen Stjerna. 

För mer information om undersökningen, vänligen kontakta: 

Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation

helen@nonsmoking.se

073-339 36 44 

 

Om undersökningen 

Denna undersökning har genomförts av Novus på uppdrag av A Non Smoking Generation för att undersöka allmänhetens inställning till tobak. Den första mätningen genomfördes 2016 och har sedan dess följts upp årligen. Målgruppen var den svenska allmänheten i åldrarna 14–79 år. Totalt genomfördes 1 349 webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel under perioden 30 april – 15 maj 2025, varav 1027 gjordes i målgruppen 18–79 år och 322 gjordes i målgruppen 14–18 år.