Forskare föreslår: varningstexter på cigaretter

En ny undersökning från Australien visar att varningstexter på enskilda cigaretter kan vara mer effektivt än varningar på paketen.

Att sätta varningar direkt på enskilda cigaretter kan ha större effekt än varningar på cigarettpaket, särskilt om budskapen varieras. Det visar forskare från Australien som har gjort en studie om hur varningar på individuella cigaretter påverkade 2000 rökare och icke-rökare. Varningstexter på cigaretter verkar vara nästan dubbelt så effektivt som varningar på paketen, och detta gällde bland deltagare i olika åldrar och med olika etniciteter.

En av forskarna bakom studien, Aaron Drovandi, förklarade i The Guardian att grafiska varningar förlorar effekten när personer utsätts för dem upprepade gånger. I studien testade man därför att trycka olika typer av varningar. Budskap som handlade om rökningens effekter på familjemedlemmar eller förkortad livslängd hade större effekt än ekonomiska förluster.

Läs mer hos Aftonbladet.