Frökens Nikotin kritiseras för olaglig reklam riktad till unga

12 mars 2025
 / 
Frökens Nikotin kritiseras för olaglig reklam riktad till unga

Marknadsföringen av varumärket Frökens Nikotin, som säljer vitt snus och e-cigaretter, har fått kritik från Konsumentverket. Myndigheten bedömer att företaget bryter mot lagen genom att reklamen riktas till minderåriga, innehåller mängdrabatter och brister i måttfullhet.

Varumärket Frökens Nikotin lanserades 2013 i samarbete med artisten Fröken Snusk, och säljer sedan dess vitt snus och e-cigaretter online. Företager bakom varumärket, Fröni Distribution AB, har fått kritik från Konsumentverket för olaglig marknadsföring. Myndigheten menar bland annat att reklamen riktas till unga i sociala medier, anspelar på ungdomskultur, och har bristande måttfullhet. Produkterna säljs också med otillåtna mängdrabatter.

Konsumentverket uppmanar nu företaget att gå igenom och revidera all sin marknadsföring, på den egna hemsidan och sociala medier, utifrån myndighetens bedömning samt gällande regler. Åtgärderna måste redovisas senast den 14 mars.

Fröken Snusk har tidigare fått kritik för att göra nikotinreklam riktad till ungdomar och för att dela ut samt sälja nikotinprodukter till unga i samband med konserter. Bland annat har flera personer anmält henne till Konsumentverket.

Vi på A Non Smoking Generation har vid många tillfällen anmält olika företag som säljer och marknadsför vitt snus och e-cigaretter till ungdomar. Dessvärre har det sällan lett till åtgärder, men chansen ökar desto fler som uppmärksammar och anmäler. Om du ser otillåten reklam – som riktar sig till unga under 25 år eller på andra sätt bryter mot lagen – och vill göra en anmälan, följ vår enkla guide här.

Vill du att barn och unga ska få bättre skydd mot skadliga nikotinprodukter? Stöd vårt arbete här.

Källor: Resumé, GP och Aftonbladet