Snusandet bland ungdomar har ökat drastiskt under de senaste åren, särskilt bland unga tjejer. Det vita så kallat ”tobaksfria” snuset blir alltmer populärt då det marknadsförs med hjälp av lockande smaker, influencers i sociala medier samt vilseledande påståenden om produktens skadlighet. Det rapporterar Expressen i en granskande artikel som bland annat inkluderar perspektiv från A Non Smoking Generation och ungdomar som har fastnat i ett nikotinberoende av det vita snuset.
Utdrag ur artikeln:
De senaste åren har användandet av det så kallat tobaksfria, vita snuset ökat kraftigt bland unga och barn.
Snuset, som utvinns ur tobaksblad och innehåller nikotin, omfattas inte av tobakslagen. Det innebär bland annat att produkterna kan säljas utan någon åldersgräns.
Snuset lanserades stort under 2018 och 2019 och flera Novusundersökningar visar att det skett en drastisk ökning av användandet av produkterna bland unga i åldrarna 14 till 18.
Bara mellan 2019 och 2020 ökade användandet av snuset från sju procent till 19 procent.
Hanna, nu 16, hade inte ens gått ut grundskolan när hon började använda det tobaksfria snuset som hon säger att hon nu är beroende av. För två månader sedan försökte hon sluta för att se hur kroppen skulle reagera, men det var svårare än hon hade trott.
– Jag blev jättelätt irriterad och fick panik av stressen över att jag inte hade det, säger hon.
…
Helen Stjerna, som är generalsekreterare på A Non Smoking Generation, är kritisk till tobaksindustrins marknadsföring av det vita snuset och säger att den är uppenbart riktad mot en ung målgrupp.
– Den är tydligt fokuserad på ungas tillvaro och hur produkterna skulle kunna förbättra eller försköna deras liv, säger hon.
– Tobaksindustrin driver en aggressiv marknadsföring. Man säljer på ”livsstil” och anspelar på fest, sex appeal och får produkterna att likna en accessoar som stärker ens identitet och självkänsla.
Vill du hjälpa oss att förebygga tobaks- och nikotinanvändning bland ungdomar? Stöd vårt arbete här.