Hur tobaksindustrin utnyttjar HBTQIA+-personer

19 augusti 2024
 / 
Hur tobaksindustrin utnyttjar HBTQIA+-personer

HBTQIA+-samfundet har länge blivit utsatta för riktad marknadsföring och sponsring från tobaksindustrin. Enligt flera rapporter från USA är tobaksbruket bland HBTQIA+-personer högre än i den generella befolkningen, och skillnaden orsakas i hög grad av tobaksindustrins reklamstrategier. Ett färskt exempel från Sverige är att flera tobaksföretag utnyttjade sommarens Pride-vecka i Stockholm till att marknadsföra sitt vita snus.

Tobaksindustrin har en lång historia av att utnyttja olika samhällsgrupper för att rekrytera fler kunder och öka sin försäljning, och HBTQIA+-samfundet är inget undantag. Flera amerikanska rapporter, av The Truth Initiative, American Cancer Society, och California Department of Public Health, uppmärksammar att tobaksbruket bland HBTQIA+-personer, som dessvärre ofta redan är en måltavla för diskriminering, är högre än i den allmänna befolkningen, och att de därför löper ökad risk att drabbas av tobaksrelaterade sjukdomar. Enligt rapporterna är bruket av en eller flera tobaksprodukter betydligt högre bland både vuxna och ungdomar som identifierar sig som HBTQIA+.

Exempel på hur tobaksföretag försöker locka HBTQIA+-personer att börja använda deras produkter.

  • Annonser i tidningar som riktar sig till HBTQIA+-samfundet
  • Kampanjbidrag till amerikanska politiker som identifierar sig som HBTQIA+
  • Sponsring av HBTQIA+-organisationer
  • Sponsring av HBTQIA+-event, såsom Pride
  • Utdelning av gratisprover

Under Pride-veckan i Stockholm (29 juli till 3 augusti 2024) anordnades en festivalmässa, Pride Park, där utställare kunde visa sitt stöd för HBTQIA+-personer. Två av dessa utställare var tobaksföretag som tog tillfället i akt att marknadsföra sitt vita snus till mässans besökare via tävlingar, aktiviteter och försäljning.

Tobaksindustrin påstår att de bryr sig om HBTQIA+-samfundets intressen och politiska frågor som handlar om individens val och frihet att leva som man vill. Men i själva verket försöker industrin framställa sig själv som en god samhällsaktör medan den utnyttjar HBTQIA+-personer som målgrupp för att sälja fler beroendeframkallande och hälsofarliga produkter som begränsar människors liv, hälsa och frihet.

Vill du hjälpa oss att avslöja fler av tobaksindustrins oetiska metoder? Stöd vårt arbete här.