“Influencers gör snusreklam – de ungas beroende ökar”

Smaksatta snusprodukter som Lyft och Zyn blir alltmer populära och marknadsförs nu av många kända profiler i sociala medier. Samtidigt ökar användningen av dessa produkter bland ungdomar. I mars väntas regeringen presentera resultatet av en utredning som kan leda till ett förbud mot denna typ av marknadsföring. Det rapporterar Expressen.

Utdrag från artikeln:

Ny forskning: Miljontals kronor till influencers som gör reklam

Enligt en ny rapport av organisationen A Non Smoking Generation lade tobaksindustrin miljontals kronor på att nå ut med sina produkter till unga via influencers i sociala medier under 2020. Enbart Lyft ska ha marknadsförts av minst 13 olika influencers till ett uppskattat värde av 2,3 miljoner kronor, och en räckvidd på 1,5 miljoner.

– Rapporten visar tydligt hur tobaksindustrin arbetar för att rekrytera ungdomar till nästa generations lojala nikotinister. Genom att påstå att deras nikotinprodukter är ”tobaksfria” kan tobaksindustrin kringgå förbudet mot tobaksreklam och vilseleda både konsumenter, influencers och media, säger Helen Stjerna, generalsekreterare på A Non Smoking Generation, i ett pressmeddelande.

Läs hela artikeln här.