Förbjud godissmak på tobak för att skydda barnen. Regeringen måste agera mot tobaksindustrins starka penningstarka lobbyister. Det skriver Helen Stjerna, generalsekreterare för organisationen A Non Smoking Generation, en insändare i DN.
Under julhelgen tog vår organisation emot omkring 50 hat- och hotmejl för att vi står på barnens sida i rätten att slippa ett livslångt drogberoende. När vi publicerar fakta och forskning som visar på nikotinets skadliga effekter och behovet av att skydda barn och ungdomar från tobaksreklam skriker lobbyisterna högt och hotbreven väller in.
Det kan tyckas märkligt att det är så kontroversiellt att stå upp för barns rätt till hälsa och hållbar framtid. Men det visar på vilka pengar som finns i den här branschen.
Tobaksindustrins marknadsföring till unga är tillbaka på samma nivåer som när den konventionella cigaretten först lanserades, trots att tobaksreklam är förbjuden i Sverige. Nu är det i stället e-cigaretterna som skördar unga människors liv – inte bara i USA.
Samtidigt som FN:s barnkonvention sedan årsskiftet har blivit svensk lag drar regeringen in de redan futtiga anslag som funnits för vårt förebyggande arbete. Då är det ändå bara några månader sedan statsminister Stefan Löfven (S) lovade krafttag mot drogerna.
Vad säger man till sina anställda när de möts av dödshot på jobbet? Företrädare för tobaksindustrins intressen tar sig rätten att sprida hat och skrämma människor till tystnad.
I USA kämpar tusentals unga människor för sina liv efter att de har rökt e-cigaretter. Nu har vi också de första bekräftade fallen av sjukdomen ”e-cigarette vaping associated lung injury” här i Sverige. Det är sannolikt inte de sista, är jag rädd.
Tobaks- och cannabislobbyisterna hävdar att dessa sjukdomsfall där unga människor dör i svår lungsjukdom, beror på att e-cigaretterna använts felaktigt och att de som drabbats därför får skylla sig själva. Sanningen är att de ungdomar som nu kämpar för sina liv är lurade av industrins massiva marknadsföring av e-cigaretter som något ofarligt i jämförelse med konventionella cigaretter.
Reklamen liknar den som lurade många att börja röka på 1970-talet. Tobak säljs med skönhet, sex, glamour och kaxighet, oavsett vilken typ av tobak det handlar om.
I Sverige översköljs ungdomar av reklam för det ”tobaksfria” vita snuset, ett snus som smakar mest godis och verkar helt ofarligt för det är ju tobaksfritt – väl? Man måste läsa längst ner på tobaksbolagens hemsidor för att hitta finstilt information om att nikotinet framställs av tobak.
Nikotin fattas sannerligen inte i dessa nya produkter som delas ut gratis till 13-åringar på skolgårdar och musikfestivaler. Det vita ”tobaksfria” snuset kan innehålla 20 gånger så mycket nikotin som konventionella cigaretter. Det går snabbt att bli beroende.
Inga av dessa barn som börjar använda tobak har aktivt valt att bli rökare eller snusare, utan gör det på grund av grupptryck och sociala faktorer. Många tänker att ”jag ska bara röka eller snusa lite nu”.
Varför gör inte politikerna tillräckligt för att skydda barn från nikotin? Hur svårt kan det vara att inkludera samtliga tobaksprodukter i den lagstiftning som förbjuder godisliknande smaker och reklam som lockar barn att testa? Stefan Löfven och socialminister Lena Hallengren (S) måste visa vilken sida de står på.