Om oss


A Non Smoking Generation är en fristående, ideell organisation som arbetar för att färre unga ska börja använda tobak. Vi inspirerar, informerar och engagerar barn, ungdomar och vuxna för att skapa förutsättningar för unga att själva välja ett tobaksfritt liv.

Image

Via digitala kanaler, föreläsningar och metodutbildningar påverkar vi unga och vuxna direkt. Genom opinionsbildning, lobbying och kampanjer skapar vi förutsättningar för fler rökfria miljöer, en minskad acceptans för tobak samt en minskad tillgänglighet till tobak. Målet med vårt arbete är att begränsa den sociala acceptansen för tobaksbruk och tillgängligheten till tobak (två av de mest effektiva komponenterna för att minska tobaksdebuter bland unga).

Image

A Non Smoking Generation startades för 39 år sedan av två reklammän, som träffades på en rökig fest och upptäckte att de både upprördes över hur många unga som rökte. Där och då beslutade de sig för att skapa ett mode i att vara rökfri, stiftelsen En Rökfri Generation bildades med det publika namnet A Non Smoking Generation.

1979 genomfördes den första kampanjen och kända musikartister som Agnetha Fältskog, Ted Gärdestad, Tomas Ledin och idrottsstjärnor som Ingemar Stenmark, Hockeylandslaget kunde ses på reklampelare runt om i landet. På sig hade de t-shirts med logon A Non Smoking Generation. T-shirten såldes på Hennes & Mauritz och är med två miljoner sålda exemplar, troligen bland Sveriges genom tiderna mest sålda t-shirt. Flera stora kampanjer följde och gav A Non Smoking Generation ett välkänt varumärke.

Verksamheten har därefter vidareutvecklats och breddats till att även omfatta en rad andra preventionssätt. Under årens lopp har vi påverkat beslutsfattare och politiker att stifta lagar mot tobak, utbildat och inspirerat 1000-tals skolor och närmare 2 miljoner barn och unga.

Idag röker fortfarande cirka 10 procent av Sveriges 15-åringar och cirka 24 procent av 17-åringarna. Närmare nio av tio börjar röka innan de fyllt 18 år, därför är de förebyggande insatserna av största vikt. Ett långsiktigt och kraftfullt förebyggande arbete är nödvändigt om vi ska minska nyrekryteringen bland unga.

Vår vision är vårt namn – En rökfri generation. Vår övergripande målsättning är att ungdomar själva ska välja att inte börja röka eller snusa.

Ekonomi


A Non Smoking Generation är vårt publika namn som drivs av Stiftelsen En Rökfri Generation. Verksamheten styrs av stiftelsens stadgar som antogs den 1 juni 1994. Stiftelsens ändamål är att främja arbetet med att barn och ungdomar skall vara och förbli tobaksfria.

Image

A Non Smoking Generation är vårt publika namn som drivs av Stiftelsen En Rökfri Generation. Verksamheten styrs av stiftelsens stadgar som antogs den 1 juni 1994. Stiftelsens ändamål är att främja arbetet med att barn och ungdomar skall vara och förbli tobaksfria.

A Non Smoking Generation följer Svensk insamlingskontrolls riktlinjer för årsredovisning. Till höger kan ladda ner den senaste årsredovisningen, och här finns våra stadgar i sin helhet.

A Non Smoking Generation följer Dataskyddsförordningen (GDPR) vad gäller hantering av personuppgifter. Här kan du ladda ner den senast uppdaterade versionen av vår integritetspolicy.

FRIIs kvalitetskod

Kodrapportens tillkomst är utifrån branschorganisationen Frivilligorganisationernas Insamlingsråd (FRII) krav på sina medlemmar att beskriva verksamheten utifrån en branschgemensam överenskommelse.

Vår Kvalitetskod  beskriver vår organisation och verksamhetsåren. Kvalitetskodens princip är att följa eller förklara överenskommelsen, till höger finner du de senaste kvalitetskoderna.

Frii logotyp