
Det vita snuset blir alltmer populärt och normaliserat bland svenska ungdomar, framför allt bland tjejer. Trots det växande problemet är vitt snus fortfarande tillåtet i skolan och unga uppger att det är enkelt för minderåriga att få tillgång till produkten. Internationell media har intervjuat vår generalsekreterare Helen Stjerna om utvecklingen och vilka åtgärder som krävs för att åtgärda problemet.
Under våren har internationell media uppmärksammat den ökande användningen av vitt snus bland svenska ungdomar. Helen Stjerna, generalsekreterare på A Non Smoking Generation, har blivit intervjuad i två amerikanska tidningar för att informera om problemen, nödvändiga lösningar och vad andra länder kan göra för att skydda sina ungdomar från alla former av skadliga nikotinberoenden.
Genom decennier av tobakspreventiva insatser och allt starkare reglering av cigaretter har Sverige lyckats minska rökningen, men just nu går utvecklingen i motsatt riktning när det gäller snus och nya nikotinprodukter – som inte är lika hårt reglerade som cigaretter.
I tidningen Roll Call intervjuas ett gäng svenska folkhälsoexperter och ungdomar som vittnar om att det vita snuset har blivit en modern och normaliserad del av ungas vardag. Genom ett stort utbud av lockande smaker, trendig produktdesign och exponering i sociala medier har tobaksindustrin gjort produkten särskilt attraktiv för en ung målgrupp.
Artikeln hänvisar bland annat till A Non Smoking Generations Novusundersökning från 2024, som visar att 72 procent av unga anser att det är lätt att få tillgång till vitt snus när man är under 18 år. Helen Stjerna uppmärksammar att nästan alla som använder nikotin börjar i tonåren eller ännu tidigare, och att Sveriges politiker måste göra mer för att skydda denna målgrupp från tobaksindustrins strategier.
– Om vi bara kunde stänga det fönstret, skulle de aldrig börja. Tobaksindustrin känner till detta, så de kommer göra allt i sin makt för att hindra oss från att lyckas, säger Helen Stjerna.
A Non Smoking Generation efterlyser en lag om nikotinfri skoltid på nationell nivå, och att samtliga tobaks- och nikotinprodukter regleras starkt och sammanhållet. Även Världshälsoorganisationen (WHO) uppmanar världens länder att förebygga alla former av nikotinanvändning, bland annat genom att förbjuda såväl nya nikotinprodukter som traditionella tobaksprodukter i skolan.
Tidningen Bloomberg lyfter också att det vita snusets popularitet har ökat markant i Sverige under de senaste åren, framför allt bland tjejer och unga kvinnor. Enligt Folkhälsomyndighetens statistik från 2024 är 15 procent av kvinnor i åldern 16–29 år dagliga användare av vitt snus, vilket är en ökning med 57 procent på bara två år.
Helen Stjerna berättade för Bloomberg att det vita snuset inledningsvis kallades för ”tjejsnus” och att det är tydligt vilken målgrupp som företagen riktar in sig på.
– Jag tycker att det är extremt tydligt att de specifikt riktar in sig på unga kvinnor med dessa annonser, exempelvis på TikTok och Instagram. Det är unga och vackra kvinnor som har kul med deras snusdosor i centrum, säger Helen Stjerna.
Utöver lockande smaktillsatser, produktdesign och reklam i sociala medier uppmärksammar Bloomberg också problematiken med okunskapen kring det vita snusets hälsorisker. Många uppfattar det vita snuset som mindre farligt än traditionella tobaksprodukter och är inte medvetna om att vitt snus ökar risken för exempelvis allvarliga skador i munnen och hjärt-kärlproblem.
Få känner också till att nikotinprodukter riskerar att bli en inkörsport till rökning samt andra drogmissbruk. Nationell statistik visar att rökningen bland svenska gymnasieelever har ökat med några procentenheter de senaste åren, parallellt med den drastiska ökningen i användningen av nya nikotinprodukter.
Vill du hjälpa oss att öka kunskapen om nya nikotinprodukter och skydda unga från skadliga nikotinberoenden? Stöd vårt arbete här.