En ny studie visar hur tobaksbolaget Japan Tobacco International (JTI) marknadsför vitt snus i Storbritannien med inspiration från svenska värderingar, smaker och svensk natur. Marknadsföringen sker främst genom kampanjer på sociala medier, innehåller ofta bilder på frukt och bär, samt anspelar på värden som hälsa, frihet och enkelhet.
Lauren O´Hagan som är medieforskare vid Örebro universitet har kartlagt hur tobaksbolaget JTI utnyttjar svensk kultur och natur för att locka unga kvinnor och icke-rökare i Storbritannien att börja använda vitt snus. JTI började sälja vitt snus i Storbritannien 2019 och marknadsför produkten brett i sociala medier samt genom gratisprover. Bolaget har bland annat också samarbetat med stora musikfestivaler med en ung publik.
I Storbritannien finns ingen lag som reglerar försäljning och marknadsföring av vitt snus, vilket ger tobaksindustrin stor frihet i utformningen av sin reklam. Exempelvis använder JTI bilder på frukt och bär i sina inlägg på sociala medier för att produkten ska framställas som fräsch och hälsosam.
Den nya studien baserades på en analys av nästan 500 Instagram-inlägg med reklam för vitt snus som JTI publicerade mellan åren 2019 till 2023. Bolaget hävdar att marknadsföringen riktar sig till vuxna rökare, men bilderna i inläggen tyder på något annat. Analysen visar på fyra huvudbudskap i reklamen för vitt snus som riktas mot unga:
- Roligt och fritt
- Nordisk lycka
- Problemfritt och diskret
- Hälsosamt och vetenskapligt rationellt
Lauren O´Hagan uppmärksammar att marknadsföringen anspelar på en trendig livsstil och nämner inte ens att produkten innehåller nikotin. Hennes slutsats är att Storbritanniens politiker måste reglera marknadsföringen av vitt snus på sociala medier för att skydda unga.
Vill du se ökad reglering av vitt snus i Sverige och EU? Stöd vårt arbete här.
För mer info om studien, läs pressmeddelandet här.