40 års kamp(anj) för alla barns hälsa

Therese Lindgren, Peg Parnevik, Alexander Pärleros, Sarah Sjöström och många fler kända namn står upp för en tobaksfri generation och barns hälsa – precis som 1979 när A Non Smoking Generation startade och fick draghjälp av bland andra Agnetha Fältskog och Ingemar Stenmark. 40 år senare använder fortfarande 30 procent av alla unga tobak under sin skoltid, och tobaksindustrin arbetar hårt för att rekrytera nästa generation.

2019 fyller A Non Smoking Generation 40 år. Nu sluter allt ifrån hjärnforskare och professorer till atleter, artister och influencers upp och stödjer organisationens arbete för alla barns hälsa. Peg Parnevik, Lisa Ajax, Therese Lindgren, Clara Henry, Alexander Pärleros, Kristin Kaspersen, Sarah Sjöström och hela herrlandslaget i handboll är några av de cirka 60 kända profiler som tar ställning via inlägg i sina sociala medier. Kampanjen är en modern motsvarighet till A Non Smoking Generations första kampanj där kända ansikten såsom Agnetha Fältskog, Ted Gärdestad och Ingemar Stenmark syntes på reklampelare över hela landet iklädda en Non Smoking-t-shirt. Organisationen tar återigen hjälp av kända förebilder – och deras kanaler med en gemensam räckvidd på nästan sex miljoner – för att belysa att vi fortfarande behövs och arbetar för alla barns hälsa och en mer hållbar värld.