#sandlådefasoner

Kampanjen #sandlådefasoner startades som en reaktion på en Instagrambild på vilken en kvinna sitter och röker i sandlådan bredvid barn som leker. Syftet var att engagera och informera allmänheten om hur viktigt det är att inte utsätta barn för passiv rökning och fimpar, och starta en namninsamling för att påverka rökning på offentliga platser. Bilden belyser det bisarra i att lekplatser och andra platser som är till för barn fortfarande inte är rökfria.

Kampanjen spreds i sociala medier och via annonser med hashtaggen #sandlådefasoner.

Namninsamlingen har idag nått drygt 1100 påskrifter, och kommer att lämnas till Folkhälsomyndigheten (fd. Statens Folkhälsoinstitut) som ansvarar för en utredning kring rökning på offentliga platser. Vi har även, tillsammans med Astma & Allergi Förbundet och Unga Allergiker, skrivit ett brev riktat direkt till de ansvariga för utredningen samt den nya generaldirektören Johan Carlson. Utredningen från Folkhälsomyndigheten kommer att presenteras i oktober 2014, så under 2014 fortsätter vi att agera i frågan, för att få igenom ett beslut om fler rökfria miljöer – för barn och ungas hälsa.

Format: webb (sandladefasoner.se), sociala medier, annonser, opinion
Tidsperiod: april 2013 – maj 2014
Byrå: Masscreation