Sociala medier-kampanj på Tobaksfria dagen 2020

31 maj infaller den årliga World No Tobacco Day som är instiftad av Världshälsoorganisationen (WHO). Till A Non Smoking Generations stora glädje uppmärksammar 2020 års tema det vi dagligen arbetar för: att skydda barn och ungdomar från tobaksindustrins manipulativa strategier och förebygga tobaks- samt nikotinbruk. I samband med tobaksfria dagen 2020 gjorde vi en kampanj i sociala medier där 11 influencers hjälpte oss att avslöja och motarbeta tobaksindustrins strategier, samt stärka ungdomar att välja att förbli tobaksfria.

Årets tema för tobaksfria dagen är en respons på tobaksindustrins strategier för att locka en ny generation tobaksbrukare. Målet med den globala kampanjen 2020 är att:

  • Slå hål på myter och belysa industrins strategier, exempelvis i form av marknadsföring riktad mot ungdomar och lansering av nya produkter samt smaker;
  • Ge ungdomar kunskap om tobaksindustrins intentioner och taktiker för att fånga nuvarande och framtida generationer i tobaksberoende; och
  • Stärka influencers (i popkulturen, sociala medier, hemmet eller klassrummet) att skydda och försvara ungdomar samt bidra till förändring genom att engagera dem i kampen mot tobaksindustrin.

Vanliga strategier som tobaksföretag använder för att vilseleda och manipulera sina konsumenter:

  • Utveckling av nya produkter som marknadsförs som mindre skadliga;
  • Snygga förpackningar som exempelvis liknar tuggummi, godis eller smink;
  • Tilltalande smaksättningar som lockar barn och unga;
  • Produktplacering i exempelvis filmer och tv-serier;
  • Reklam via influencers och kända profiler i sociala medier;

Som motpol till tobaksindustrins närvaro via influencers i sociala medier gör vi nu en egen kampanj med hjälp av 11 profiler som vill vara positiva förebilder för sina unga följare – Iza och Elle, Natalie Eriksson, Elaf Ali, Sophia Waldemarsson, Adrian Macéus, Jacob Öman, Beatrice Reiman och Oscar Molander.

Stort tack för era viktiga insatser för alla barns och ungdomars rätt till god hälsa och en hållbar framtid! Tillsammans kan vi stödja fler unga att stå upp emot tobaksindustrin genom att genomskåda deras lögner och avstå från att använda deras produkter. Ta del av kampanjen på vår Instagram @nonsmokinggeneration.