Welcome to Marlboro country

1994 togs den första kampanjen riktad mot tobaksbolagen fram. Kampanjen fick enorm spridning och uppmärksamhet och är än idag en av våra mest välkända kampanjer. Kampanjen var en ”rip-off” på Philip Morris International (PMI) egen kampanj ”Come to Marlboro Country”, där en stilig cowboy red runt i solnedgången och visade hur cool och snygg man blir om man röker.

Vår kampanj visade det riktiga ”Marlboro-landet”: en kyrkogård. I och med kampanjen mottog NSG hotbrev om stämning från PMI, tobaksbolaget bakom Marlboro.

Kampanjen var nytänkande och stack ut på grund av sin kaxighet och fick mycket uppmärksamhet. Bland annat av PMI som hotade stämma NSG. Stämningsansökan ogillades och än idag är kampanjen välkänd och stark i sitt sammanhang, den finns i både skolböcker och som exempel på kraftfulla kampanjer i böcker om marknadsföring- både i Sverige och i andra länder.

Format: annons
Tidsperiod: 1994
Byrå: Paradiset