Under maj 2024 har ett 30-tal inflytelserika profiler tagit ställning för A Non Smoking Generation och barn och ungas rätt till ett nikotinfritt liv. Allt ifrån artister, skådespelare, influencers och TV-personligheter delar bilder och videor på Instagram och TikTok för att sprida kunskap och uppmärksamma tobaksindustrins oetiska strategier i samband med World No Tobacco Day. Det skriver vi i ett pressmeddelande genom ViaTT.
Den 31 maj infaller World No Tobacco Day, en dag som instiftats av Världshälsoorganisationen för att uppmärksamma tobaksfrågan och uppmana världens beslutsfattare att agera för att bekämpa tobaksbrukets skadeverkningar. Årets tema är att skydda barn från tobaksindustrins inflytande. A Non Smoking Generations årliga attitydundersökningar som genomförs av Novus visar att fler än nio av tio tobaksbrukare börjar i tonåren eller ännu tidigare. Tobaksindustrin fortsätter att locka in unga i ett livslångt nikotinberoende genom godissmaker, ungdomlig design och reklam i sociala medier. Kunskapsspridning om nikotinets skadeverkningar och om tobaksindustrins hänsynslösa metoder är avgörande för att fler ska kunna avstå eller åtminstone göra ett informerat och medvetet val.
– Kunskap är makt, men bara en av tio ungdomar känner till att nikotin är något som sänker den kognitiva förmågan och ökar risken för både sömnproblem, inlärningssvårigheter och psykisk ohälsa. Om fler unga kände till dessa risker tror jag att betydligt färre skulle börja, säger Helen Stjerna, generalsekreterare på A Non Smoking Generation
– Tobaksindustrin sprider vilseledande information om sina produkter, vilket leder till att många uppfattar vitt snus och vapes som ofarliga. Tvärtom har de negativa effekter på både fysiska och psykisk hälsa och motverkar samtliga av FN:s hållbarhetsmål. Tillsammans med A Non Smoking Generation tar jag ställning för ungas rätt till kunskap, hälsa och en mer hållbar och rättvis värld. – Annika Wickihalder
– Låt oss deinfluence det vita snuset. Det vita snuset har blivit rekordvanligt hos unga tjejer och det är egentligen inte alls konstigt med tanke på den aggressiva marknadsföringen som tobaksföretag riktat mot just barn och unga. A Non Smoking Generations kampanjar och kämpar för att barn och unga ska slippa bli beroende av snus och cigaretter. Självklart vill jag vara en del av det! – Hanna Bergwall
Genom att bära A Non Smoking Generations klassiska logga från 1979, tar du ställning mot en industri som prioriterar sin egen ekonomiska vinst framför barn och ungas hälsa.
Några av de profilerna som tagit ställning är Sofia Dalén, Jessica Ekström, Hanna Bergwall, Sanna Nielsen, Maria Dufva, Patrik Widell, Tomas Kaya, Annika Wickihalder, Fanny Svärd, Julia Samuelsson, Elaf Ali, Vanja Engström, Fanny Alhfors, Parul Sharma, Astrid Elander, Peter Johansson, Anders Hansen och Shirin Djavidi.