
Allt fler unga uppger att de ofta ser reklam för vitt snus och e-cigaretter i sociala medier, och en stor andel tror att detta kan vara en anledning till att testa. Inför Tobaksfria dagen den 31 maj 2025 tog ett 20-tal kända profiler, däribland Sanna Nielsen, Tomas Kaya, Parul Sharma, och Iza och Elle, ställning tillsammans med A Non Smoking Generation för barn och ungas rätt att skyddas mot tobaksindustrins alla skadliga produkter och oetiska strategier.
Tobaksfria dagen infaller årligen den 31 maj och instiftades av Världshälsoorganisationen för att uppmärksamma och motverka tobaksindustrins omfattande skadeverkningar. 2025 års tema ”Unmasking the appeal” handlade om att blotta de strategier som industrin använder för att locka nya konsumenter – framför allt barn och unga – att vilja använda deras skadliga produkter.
De senaste åren har det skett en alarmerande ökning i nikotinanvändningen bland svenska ungdomar, varav hela 65 procent har använt minst en nikotinprodukt. I en Novusundersökning från 2024, genomförd på uppdrag av A Non Smoking Generation, svarade cirka hälften av ungdomarna att förekomsten av vitt snus och e-cigaretter i populärkultur, såsom sociala medier, och deras tilltalande smaksättningar kan vara anledningar till att testa. Samtidigt uppger också allt fler unga att de exponeras för nikotinreklam i sociala medier.
– Det är helt uppenbart att befintlig reglering och beskattning av nya nikotinprodukter är otillräcklig för att skydda barn och unga från att lockas in i skadliga nikotinberoenden. Vitt snus och vapes ska inte få smaka godis, vara billigare än glass och marknadsföras i sociala medier, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.
Undersökningen visar också att förebilders inflytande har stor betydelse för ungas beslut att testa eller avstå nikotin. Inför Tobaksfria dagen valde en rad olika kända profiler, däribland den folkkära artisten Sanna Nielsen, människorättsjuristen Parul Sharma, barnrättskämpen Tomas Kaya, journalisten Elaf Ali och TikTok-profilerna Iza och Elle, att delta i A Non Smoking Generations kampanj ”Don’t get played while they get paid”. Tillsammans spred de motivation och kunskap till unga för att stärka dem att stå emot tobaksindustrins skadliga produkter och oetiska strategier.
– 1,5 miljoner barn riskerar att hamna i ett nikotinberoende om vi inte agerar nu. Så med Tobaksfria dagen några dagar bort är det viktigare än någonsin att vi ställer tobaksindustrin till svars, skriver Sanna Nielsen i ett Instagram-inlägg.
Kampanjen delades på nedan listade profilers samt A Non Smoking Generations sociala medier. Budskapet ”Don’t get played while they get paid” är även tryckt på en tygkasse som finns att köpa på nonsmoking.se/webbshoppen. Överskottet från försäljningen går direkt till organisationens tobaksförebyggande arbete.
Stort tack till alla deltagare i kampanjen!
Anna Stadling
Elaf Ali
Henrik Wiman (psykologhenrik)
Iza och Elle
Julia Möller Samuelsson (juliaspasteller)
Lotta Liljefjäll
Marcus Söderberg
Maria Dufva
Martin Melin
Oscar Molander
Parul Sharma
Robin Werner / Elecktra
Sanna Nielsen
Shirin Djavidi
Syster Sophia
Tomas Kaya
Anna Svedberg (klimat_norm_i_det_lilla)
För mer information om kampanjen eller A Non Smoking Generations arbete, vänligen kontakta:
Helen Stjerna, generalsekreterare: helen@nonsmoking.se, 073-339 36 44