Kändisvarumärken och högteknologisk design lockar unga att testa e-cigaretter

28 augusti 2024
 / 
Kändisvarumärken och högteknologisk design lockar unga att testa e-cigaretter

Kändisvarumärken och högteknologiska attribut riskerar bidra till att allt fler ungdomar lockas att testa e-cigaretter. Den amerikanska organisationen The Truth Initiative uppmärksammar nya marknadsföringstrender på e-cigarettmarknaden och efterlyser ökad reglering för att skydda landets unga.

Mike Tyson, Snoop Dogg och Chris Brown är tre av flera kändisar som den senaste tiden har valt att tjäna pengar på egna e-cigarettmärken – på bekostnad av unga människors hälsa. Produkterna är ofta större och billigare än tidigare versioner av e-cigaretter, och innehåller söta och fruktiga smaktillsatser som lockar barn och unga.

En annan trend som sannolikt kommer leda till att fler unga börjar använda e-cigaretter är att tillverkare har börjat addera högteknologiska attribut till deras produkter, som till exempel Bluetooth-kapacitet, digitala skärmar och högtalare. Vissa versioner inkluderar spel som Pac-Man och Tetris. Dessa tekniska attribut och design anspelar tydligt på ungdomskultur och är dessutom tillgängliga för unga då de knappt kostar 20 amerikanska dollar (motsvarande cirka 200 kronor).

Fler än två miljoner amerikanska ungdomar använder e-cigaretter. The Truth Initiative efterlyser en starkare reglering av dessa produkter och uppmanar federala myndigheter att vidta åtgärder för att skydda unga.

Vill du hjälpa oss att skydda barn och unga från nikotin i Sverige? Stöd vårt arbete här.