Krönika: ”Vaping – ett verktyg för att dö”

15 november 2019
 / 
Krönika: ”Vaping – ett verktyg för att dö”

”Efter 12 dödsfall planerar USA att förbjuda smaksatta vapes. Men i Sverige är ett av de stora märkena på väg att lanseras – i en tid då vape-företagen får allt större utrymme.” Det skriver Tanvir Mansur i en krönika i Dagens Arena

Tanvir Mansur skriver om utvecklingen kring e-cigaretter i USA och berättar historien om hur John Steffens, en före detta rökare från Nebraska i USA, drabbades av en lunginflammation som sedan ledde till hans död.

Nebraskas hälsomyndighet gjorde en ytterligare utredning. Det visade det sig att Johns bröströntgen visade samma “ground glass”-utseende som läkarna tror är relaterat till vaping. John blev Nebraskas första vapingrelaterade dödsfall. USA:s folkhälsomyndighet uppskattar att totalt 1300 människor har insjuknat på grund av e-cigaretter. Och 12 dödsfall relaterade till vaping. Nu planerar USA att förbjuda smaksatta vapes. Samtidigt utreder forskare i USA vilka ämnen i e-cigaretterna som kan vara orsaken till de här hälsoproblemen.”

Tanvir redogör därefter för ytterligare risker med e-cigaretter och andra nya nikotinprodukter som introduceras på marknaden, och uppmärksammar särskilt företagens strategier för att nå ut till barn och ungdomar.

”8 av 10 tobaksdebuter sker i tonåren. Det berättar Non-Smoking Generation i sin nya rapport, Det är bara barn som börjar använda tobak. Samtidigt är väldigt många nya tobaksprodukter riktade mot just ungdomar. Som smaksatta e-cigaretter och “tobaksfritt” snus. Det här marknadsför företagen direkt till barn och unga genom influencers och aggressiv marknadsföring på festivaler. Bland annat delades det ut gratis snus på Way Out West, trots att det “tobaksfria snuset” innehåller nikotin. Och nu ska Juul komma till Sverige, med alla de smaker som håller på att förbjudas i USA.

De största anledningarna till att barn börjar med tobak är kompisars påverkan och viljan att passa in. Företagen får allt mer spelutrymme, och kan gå runt lagen i olika länder och marknader. De vet hur de ska göra för att nå målgruppen som kommer ge dem långsiktiga intäkter. Trots att det kan ge långsiktiga skador.”

Läs hela krönikan här.