Netflix-serien ”Formula 1: Drive to Survive” kritiseras för tobaksreklam

9 mars 2023
 / 
Netflix-serien ”Formula 1: Drive to Survive” kritiseras för tobaksreklam

Organisationen STOP har vid flertalet tillfällen riktat kritik mot motorsporttävlingen Formel 1 (F1) som tillåter tobaksindustrin att marknadsföra nya nikotinprodukter genom sponsring av F1-lag. Nu släpper STOP en ny rapport som uppmärksammar hur tobaksreklamen får ytterligare spridning via Netflix-serien ”Formula 1: Drive to Survive” som streamas av miljontals ungdomar världen över.

Under F1-säsongen 2022 spenderade British American Tobacco (BAT) och Philip Morris International (PMI) uppskattningsvis 40 miljoner amerikanska dollar var på att sponsra F1-lagen McLaren och Ferrari. Tobaksindustrin utnyttjar det faktum att F1 som sport blir allt mer populärt och följs av 445 miljoner unika TV-tittare runt om i världen.

Med hjälp av Netflix-serien ”Formula 1: Drive to Survive” visas nu tobaksbolagens marknadsföring för nya målgrupper, inklusive personer som annars inte tittar på F1-racen. Programmet bryter mot många länders förbud mot tobaksreklam, och ses i stor utsträckning av en ung publik. Nästan hälften av alla tittare är under 34 år gamla.

Organisationen STOP, som arbetar för att synliggöra och stoppa tobaksindustrins strategier, har precis släppt en ny rapport som avslöjar att tobaksreklam exponerades i 33 procent av minuterna i säsong 4 av Netflix-serien. Totalt har drygt en miljard minuter av serien streamats som innehåller tobaksrelaterat innehåll. Hälften av alla avsnitt i säsong 4 innehöll tobaksrelaterad marknadsföring redan i öppningsminuten.

Genom att tillåta tobaksbolagens sponsring ger F1 tillgång till marknadsföringskanaler, såsom Netflix, som bolagen aldrig hade fått på egen hand. STOP uppmanar F1:s ledning att förbjuda all tobakssponsring och skydda deras fans från skadlig tobaksreklam.

Vill du hjälpa oss att motarbeta tobaksindustrins oetiska metoder? Stöd vårt arbete här.