Neutrala paket minskar ungas intresse för e-cigg

18 april 2023
 / 
Neutrala paket minskar ungas intresse för e-cigg

Neutrala e-cigarettpaket utan varumärkesbilder minskar produktens attraktivitet bland unga. Det visar en ny omfattande studie från Storbritannien.

Institutet för psykiatri, psykologi och neurovetenskap vid King´s College London har tillsammans med organisationen Action on Smoking and Health (ASH) undersökt hur paketeringen av e-cigaretter påverkar produktens attraktivitet bland både tonåringar och vuxna. Resultaten indikerar att införandet av neutrala paket kan vara ett effektivt verktyg för att förebygga e-cigarettanvändning bland unga.

Studien, som är publicerad i JAMA Network Open, utfördes genom att 2469 tonåringar och 12 026 vuxna (över 18 år) fick titta på tre e-cigaretter med olika typer av förpackningar; en förpackning helt täckt med varumärkesreklam, en standardiserad vit förpackning med varumärkesnamn, och en standardiserad grön förpackning med varumärkesnamn. Därefter fick de ta ställning till vilken produkt som de var mest intresserade av att köpa.

Tonåringarna svarade i hög grad att deras åldersgrupp inte skulle ha något intresse av att köpa e-cigaretter med standardiserad neutral förpackning. De vuxna svarade tvärtom i hög grad att intresset för att köpa e-cigaretter inte minskade på grund av de standardiserade förpackningarna.

Forskarna upptäckte också att en större andel av de tonåringar som aldrig hade rökt eller använt e-cigaretter rapporterade att unga i deras ålder inte skulle lockas att testa produkterna med neutrala paket, vilket innebär att avlägsnandet av varumärkesreklam kan avskräcka unga från att börja.

Vill du se starkare tobakslagar, såsom neutrala paket, i Sverige? Stöd vårt arbete här.