Nikotinprodukten Loop marknadsförs digitalt av kända profiler

11 januari 2021
 / 
Nikotinprodukten Loop marknadsförs digitalt av kända profiler

Det svenska tobaksföretaget Another Snus Factory marknadsför sin nya nikotinprodukt Loop på digitala plattformar såsom Memmo, Facebook och Instagram med hjälp av kända profiler. Efter att Resumé ifrågasatte en kontroversiell formulering i marknadsföringen valde företaget att klippa bort delar av en reklamfilm.

Varumärket Loop lanserades 1 mars 2020 precis i samband med coronautbrottet och har därför fått genomföra en större del av marknadsföringen med hjälp av digitala lösningar och plattformar. De annonserar bland annat på den nya plattformen Memme, där privatpersoner kan köpa videohälsningar från kända personer, och har gjort samarbeten med Alexander ”The Mauler” Gustafsson, Victoria Silvstedt, Ola Rapace och Gunilla Persson för att marknadsföra varumärket på Facebook och Instagram.

Resumé reagerade på en reklamvideo med Ola Rapace och kritiserade formuleringen: ”Efter att ha träffat dig en gång vill man hänga med dig varje dag” eftersom de marknadsför en beroendeframkallande nikotinprodukt. Ett dygn senare hade formuleringen klippts bort och marknadschefen påstår att deras syfte inte var att uppmana till beroende.

Utöver den digitala närvaron och försäljningen marknadsförs Loop i fysiska butiker där varumärket försöker rikta sig till en miljömedveten målgrupp. Inför lanseringen fick varumärket hjälp av en designbyrå för att ta fram en ny förpackning som enligt marknadschefen är branschens första hållbara dosa.

Tobaksfria nikotinprodukter, såsom Loop, omfattas i dagsläget inte av tobakslagen och regler kring marknadsföring av tobak. Resumé uppmärksammar dock att nikotin utvinns ur tobak varpå tobaksförebyggande organisationer, såsom A Non Smoking Generation, menar att dessa produkter borde klassas och regleras i tobakslagen.

Våren 2020 inleddes en statlig utredning om hur nya produkter ska få säljas och marknadsföras. Syftet är att skapa en sammanhållen reglering av tobak, e-cigaretter och andra liknande produkter med och utan nikotin. Utredningen ska vara klar 31 mars 2021.

A Non Smoking Generations perspektiv och tillägg till informationen i denna artikel:

  • När den statliga utredningen är klar hoppas vi att resultatet blir att alla icke-läkemedelsklassade nikotinprodukter omfattas av tobakslagen och samma regler gällande marknadsföring, försäljning och skatt osv.
  • Nikotinprodukter kan inte vara hållbara eftersom allt nikotin framställs av tobak som orsakar omfattande hållbarhetsproblem, i form av exempelvis fattigdom, barnarbete, ojämlikhet och en lång rad miljöproblem. Den ”hållbara” dosan kan inte kompensera för tobaksproduktionens negativa effekter och riskerar snarare att göra mer skada genom att locka fler konsumenter.

Läs mer hos Resumé.