Enligt tobakslagen är det endast tillåtet att marknadsföra tobak på försäljningsställen och då får marknadsföringen inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk, verkligheten är dessvärre en annan. Förbudet har tvingat tobaksbolagen att hitta nya kanaler att marknadsföra sina produkter.
Detta behöver belysas och därför släpper vi idag en rapport där vi har tittat på förekomsten av marknadsföring av tobak i tre sociala mediekanaler på internet. Kartläggningen fokuserade endast tre sociala nätverk, Facebook, Twitter och Youtube, utgick från ett begränsat antal sökord och utfördes under en begränsad tid, ändå kan vi konstatera att tobaksbolagen bryter mot tobakslagen, att marknadsföring förekommer och att tillsynen inte fungerar. Utländska och svenska tobaksföretag kommunicerar produktlanseringar, reklam och imageskapande bilder och filmer på sidor och på konton som helt saknar åldersreglering. Detta gör att barn och ungdomar riskerar att exponeras för tobaksfrämjande marknadsföring i kanaler där vi vet att 91 % av alla 12-20-åringar vistas. Tobakslagen uppnår inte sin potential. Det behövs nya krafttag mot marknadsföring av tobak på internet. Införande av neutrala paket, ökad tillsyn och skärpt tobakslag!
Alla kan göra skillnad, Du kan göra skillnad genom att anmäla den tobaksreklamen du ser i sociala nätverk. Konsumentverket ansvarar för tillsynen men de tittar inte aktivt utan väntar på anmälningar, så allas ögon behövs.
Tillsammans gör vi skillnad! Och håller våra sociala nätverk rena från olaglig marknadsföring.
Klicka in vi länken nedan och anmäl och du redan nu har sett något.