
Organisationen the American Lung Association har lanserat sin årliga rapport ”State of Tobacco Control”, som redogör för USA:s tobakspolitiska åtgärder på både federal nivå och delstatsnivå under det senaste året. 2025 års rapport avslöjar att landets beslutsfattare måste göra mer för att skydda befolkningen från tobak och belyser tobaksindustrins aktiva lobbyism som har fördröjt samt förhindrat tobakspolitiska framsteg i landet.
Rapporten ”State of Tobacco Control” 2025 uppmärksammar att tobaksindustrin har vidtagit allt mer aggressiva åtgärder på både federal (nationell) och delstatsnivå för att skydda dess intäkter på bekostnad av den amerikanska folkhälsan. Det mest tydliga exemplet under 2024 var industrins insatser riktade mot president Biden i ett försök att hindra honom från att fullfölja FDA:s (USA:s livsmedels- och läkemedelsmyndighet) förslag om att förbjuda mentolcigaretter samt smaksatta cigarrer. Enligt nyhetsrapporter har tobaksindustrin och dess allierade haft många möten med Vita huset och genomfört en oppositionskampanj mot förslaget i media. Resultatet av dessa insatser blev att Biden misslyckades med att driva igenom förbudet, vilket hade kunnat förhindra många döds- och sjukdomsfall orsakade av rökning.
Tobaksindustrins insatser för att förhindra denna reglering syftade till att skydda deras fortsatta vinster från försäljning av mentolcigaretter. Under decennier har industrin marknadsfört mentolcigaretter intensivt riktat mot svarta, HBTQIA+ och andra historiskt marginaliserade grupper. Denna marknadsföring, i form av reklam, gratisprover och donationer, har bidragit till att bruket av mentolcigaretter är avsevärt högre bland redan utsatta grupper.
Rapporten uppmärksammar fler av tobaksindustrins strategier för att hindra tobakspolitiska framsteg och för att fånga nästa generation i beroende:
- På delstatsnivå har industrin försökt förhindra beskattning av vissa tobaksprodukter och förbud mot smaksatta tobaksprodukter.
- Industrin har introducerat nya produkter som tilltalar ungdomar, såsom e-cigaretter som efterliknar smartphones, barnvänliga smaktillsatser, och vitt snus som marknadsförs brett av influencers i sociala medier.
- Industrin har spridit vilseledande budskap om att vissa produkter hjälper rökare att sluta, trots att dessa produkter inte har godkänts som rökavvänjning av FDA.
Utöver att redogöra för tobaksindustrins strategier och lobbyism som skadar folkhälsan, utvärderar och betygsätter den nya rapporten också det tobakspolitiska arbetet (från A till F) på både federal och delstatsnivå. På federal nivå har tobakspolitiken fått följande betyg:
- Reglering av tobaksprodukter: C
- Tillgång till rökavvänjning: D
- Tobaksskatter: F
- Informationsinsatser i massmedia: A
- Minimiålder för tobaksköp: A
Fortfarande använder 2,25 miljoner amerikanska ungdomar tobaksprodukter, och 36 miljoner vuxna röker cigaretter. Tobaksbruket resulterar i att nästan 500 000 människor dör i USA varje år, och vissa befolkningsgrupper drabbas extra hårt av tobaksrelaterade sjukdomar.
Vill du hjälpa oss i kampen mot tobaksindustrins oetiska metoder? Stöd vårt arbete här.
Läs mer om rapporten i pressmeddelandet här.