Den senaste månaden har vi på A Non Smoking Generation arbetat hårt för att uppmärksamma behovet av starkare åtgärder för att skydda unga från att lockas in i skadliga nikotinberoenden. Vi har släppt resultat från en ny Novusundersökning, gästat Nyhetsmorgon två gånger, deltagit i en internationell tobakskonferens, genomfört en livsmedelskampanj i samband med Tobaksfria dagen, och debatterat mot tobaksindustrin.
Vår nya Novusundersökning visar att lagen om ”tobaksfria” nikotinprodukter inte fungerar. Två av tre ungdomar uppger att det är lätt att få tag på e-cigaretter och vitt snus om man är under 18 år, och var fjärde säger också att de ofta ser reklam för dessa produkter i sociala medier. Vår generalsekreterare Helen Stjerna gästade Nyhetsmorgon för att lyfta behovet av att reglera dessa produkter ytterligare.
31 maj infaller Tobaksfria dagen och med anledning av årets tema ”Vi behöver mat, inte tobak” uppmärksammar vi att tobak inte borde få smaka, efterlikna, eller klassas som livsmedel. Vad sänder det för signaler till våra barn? Vår nya Novusundersökning visar att 62 procent av unga tror att man testar nya nikotinprodukter för att de verkar mindre farliga. 49 procent svarar också att tilltalande smaksättningar kan vara en orsak till att testa.
I slutet av april deltog vi i en internationell tobakskonferens i Madrid för att dela erfarenheter från det tobaksförebyggande arbetet i Sverige.
Ta del av dessa nyheter och ännu fler här! Glöm inte att prenumerera via knappen längst upp till vänster för att få kommande nyhetsbrev direkt till din mejl.