Nytt samarbete med Downtown Camper by Scandic

A Non Smoking Generation har inlett ett samarbete med Downtown Camper by Scandic – ett hotell i centrala Stockholm som arbetar för att främja en aktiv, hälsosam och hållbar livsstil. Samarbetet lanseras på ett event den 5 mars där alla som vill är välkomna att springa med Helen Stjerna, vår generalsekreterare, och sedan lyssna på en kort föreläsning om betydelsen av tobaksförebyggande arbete.

En central del av det nya samarbetet med Downtown Camper består av fyra aktiviteter med löpning den första torsdagen varje månad från mars till juni. I Downtown Campers giftshop kommer även en t-shirt och tygpåse i ekologisk bomull med Non Smoking-loggan finnas till försäljning, och samtliga intäkter går direkt till organisationens arbete för barns hälsa.

Inför lanseringen av samarbetet den 5 mars intervjuades Helen Stjerna för ett reportage om organisationens verksamhet i hotellets egen tidning. Vi ställde samtidigt några frågor till Mette Von Schack, marketing manager hos Downtown Camper, om deras syn på A Non Smoking Generation som samarbetspartner.

Varför tycker ni att A Non Smoking Generation är en relevant samarbetspartner?

Både Downtown Camper och resten av Scandic har varit rökfria hotell sedan länge, och förra året lanserades även nya rökfria zoner utanför hotellen. På Downtown Camper har vi alltid uppmuntrat till en hållbar livsstil, och arbetet med att engagera personal och gäster är något vi jobbar med kontinuerligt. ANSG är, förutom sitt enormt starka varumärke, förebilder för både unga och äldre. Genom riktigt vass kommunikation har man lyckats skapa en stark röst och engagera även yngre målgrupper som ibland har svårt att ta till sig denna typ av information.

Vad tycker ni om A Non Smoking Generations arbete?

Otroligt viktigt arbete med fantastisk kunskap inom området och alla led. Att man förstått problematiken och jobbar långsiktigt med att förändra attityder och beteenden är beundransvärt. Viktigt för både miljö och folkhälsa. ANSG har aldrig tvekat på att utmana, man har gått sin egen väg med en bibehållen god förståelse för målgruppen – och vi tror att det är just därför ni har varit så framgångsrika.

Hur kom ni att tänka på just vår organisation?

ANSG arbetar likt Downtown Camper för hälsa och miljö. Många av oss på hotellet har vuxit upp med ANSG. Organisationen är verkligen top-of-mind för oss när det kommer till dessa frågor.

Utöver att bidra till vårt arbete för barns hälsa, vad ser ni för vinster/fördelar för er med vårt samarbete?

Vi har möjligheten att lyfta några av våra kärnfrågor och sprida dessa bredare, även internationellt. Samarbetet ger även DC som hotell och arbetsgivare en helt annan tyngd / trovärdighet att genom en erkänd organisation som ANSG kunna sprida kunskap och engagera både gäster och personal. Detta samarbete känns både roligt och nytänkande, och vi tror att det kommer inspirera många till att ändra sina vanor.

Hur kan ni använda samarbetet för att stärka ert eget arbete/varumärke?

Vi kan genom detta samarbete bygga gemenskap samtidigt som vi förespråkar våra värderingar. De fyra aktiviteterna är ett konkret sätt att uppmuntra gäster och personal att ta första steget mot en mer hållbar livsstil, samtidigt som vi får sprida kunskap, knyta nya band och berätta om varför dessa frågor är så viktiga för oss. Vår målgrupp är nyfiken och aktiv och Downtown Camper ska vara en mötesplats för inspiration, kunskapsutbyte och nya upplevelser.

Bild: Ted Andersson