P4 Gävleborg: ’Kritik mot nikotinreklamen i sociala medier – ”tror det är ofarligt”’

24 november 2023
 / 
P4 Gävleborg: ’Kritik mot nikotinreklamen i sociala medier – ”tror det är ofarligt”’

Skolor runt om i Sverige larmar om det ökande bruket av vitt snus och e-cigaretter bland elever. I fredags gästade vår generalsekreterare, Helen Stjerna, i P4 Gävleborg för att berätta om orsakerna till den negativa utvecklingen och vilka insatser som behövs för att skydda unga mot tobak.  

Enligt den senaste nationella skolundersökningen av CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) har hela 62 procent i gymnasiets årskurs två använt någon form av tobaksprodukt. I P4 Gävleborg förklarar vår generalsekreterare, Helen Stjerna, att det beror på tobaksindustrins aggressiva marknadsföringsstrategier riktade till unga på sociala medier, genom lockande smaker och deras narrativ om att nikotinprodukterna skulle vara mindre farliga än traditionella tobaksprodukter. 

I takt med cigarettanvändningens nedgång har tobaksindustrin sett sin marknad försvinna. Minskningen har uppnåtts genom att skapa fler rökfria miljöer, en ökad kunskap om hälsorisker i samhället samt en ökad tobaksskatt. Men under 2016 lanserade tobaksindustrin det så kallade “tobaksfria” snuset, som innehåller höga mängder nikotin. Nikotinet utvinns dock fortfarande från tobaksplantan; samma tobaksplanta som traditionella tobaksprodukter, men genom att kalla det för “tobaksfritt” kan alltså tobaksbolagen runda tobakslagstiftningen som byggts upp under flera år för att skydda unga. Dessutom ger namnet intrycket av att produkten vore ofarlig, trots att nikotin är farligt för hälsan. Helen berättar att tobaksbolagen genom denna strategi då kunde marknadsföra direkt till unga, använda sig av smaksättningar och dela ut gratis smakprover till minderåriga. I CAN:s senaste nationella skolundersökningen kan man se att även rökningen bland gymnasieelever i årskurs 2 ökade för första gången på tio år, något som troligen förklaras av nikotinprodukternas ökning och att de fungerar som en inkörsport till traditionella cigaretter.

I juni 2022 tillkom en lag som ämnar att reglera nya nikotinprodukter och skydda barn och unga. Det infördes bland annat en 18-årsgräns, varningstexter på förpackningarna samt ett förbud mot gratisprover eller att reklamen riktas mot personer under 25 år. Trots den nya lagen har tobaksindustrin redan brutit mot den, och unga exponeras minst lika mycket för reklam för nya nikotinprodukter efter att den trädde i kraft. Andelen unga tobaksdebuter ökar forfarande chockartat, och vi anser att trots att lagen är ett steg i rätt riktning, är den långt ifrån tillräcklig för att skydda Sveriges unga från tobak/nikotin.

För att skydda unga från att hamna i ett nikotinberoende förklarar Helen att Sveriges skolor måste bli helt fria från tobaks-/nikotinprodukter. Dessa produkter förekommer ofta i skolan och kompisars påverkan är den främsta anledningen bland unga till man testar cigaretter, vitt snus och e-cigaretter. Nästa självklara steg framåt vore att förbjuda smaktillsatser i alla former av tobak, eftersom att den absoluta majoriteten av unga endast brukar dessa produkter med smaktillsatser.

Eftersom nikotinprodukterna inte heller klassas som tobak, undkommer de tobaksskatten vilket gör att de vita snusdosarna idag kan kosta mellan 15-20 kr, något som gör produkterna väldigt lättillgängliga för den priskänsliga gruppen som är barn och unga. 

Anser du att barn och unga har rätt till bättre skydd mot all form av tobak? Stöd vårt arbete här.