Philip Morris vilseleder allmänheten om nikotinhalten i upphettad tobak

1 september 2022
 / 
Philip Morris vilseleder allmänheten om nikotinhalten i upphettad tobak

Philip Morris Internationals upphettade tobaksprodukter innehåller drygt åtta gånger mer nikotin än vad bolaget påstår i sin marknadsföring. Det visar en ny granskning som gjorts av The Bureau of Investigative Journalism.

Philip Morris International (PMI), ett av världens största tobaksbolag, vilseleder konsumenter om nikotinhalten i deras upphettade tobaksprodukter, som marknadsförs som bättre alternativ till cigaretter. PMI hävdar att produkten innehåller 0,5 mg nikotin styck, men nu avslöjar en ny undersökning att den faktiska siffran är cirka 4,1 mg – drygt åtta gånger mer. Den felaktiga informationen har bland annat förmedlats på bolagets Schweiziska hemsida och via live-chattar med konsumenter i nio olika länder.

Upphettade tobaksprodukter blir allt mer populära och står nu för över 2,5 procent av all tobaksförsäljning inom EU. Skillnaden från traditionella cigaretter är att produkten hettar upp tobaken istället för att förbränna den.

I dagsläget finns ingen internationell standard kring hur innehållet i upphettade tobaksprodukter ska testas eller mätas, vilket lämnar utrymme för tobaksindustrin att sprida vilseledande information som gynnar deras affärer.

Vill du hjälpa oss att blotta tobaksindustrins oetiska metoder? Stöd vårt arbete här.