Utvecklingen fortsätter i fel riktning och rekordhöga sju av tio ungdomar i 14–18-års ålder uppger att det är lätt för minderåriga att få tag på vitt snus och e-cigaretter. Samtidigt ökar andelen unga som uppger att de ofta ser reklam för dessa produkter i sociala medier. Det visar en ny Novusundersökning som genomförts på uppdrag av A Non Smoking Generation. Det skriver vi i ett pressmeddelande genom ViaTT.
I en ny Novusundersökning av ungas attityder till tobak, gjord på uppdrag av A Non Smoking Generation, uppger 72 procent av de tillfrågade 14–18-åringarna att det är lätt att få tag på vitt snus som minderårig. 66 procent uppger att det är lätt att få tag på e-cigaretter om man är under 18 år. 35 procent av ungdomarna svarar även att de ofta ser reklam för dessa produkter i sociala medier, vilket är en ökning med tio procentenheter från föregående år.
– Enligt lagen om tobaksfria nikotinprodukter som infördes 2022 får marknadsföringen inte riktas till unga under 25 år, men trots det exponeras minderåriga i allt högre utsträckning för sådan reklam i sociala medier. Det är tydligt att lagen varken skyddar unga från reklam för eller tillgång till dessa produkter, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.
Näst efter grupptrycket uppger 14–18-åringarna att ”de verkar mindre farliga” som främsta anledning till att testa nya nikotinprodukter. Hela 67 procent av ungdomarna tror att detta är en anledning till att testa. Fler än hälften svarar även att produkternas tilltalande smaksättningar kan vara ett skäl till att testa. Årets undersökning ställer även frågan om hur minderåriga får tillgång till nikotinprodukter och nio av tio uppger att äldre syskon och vänner köper ut men hela 28 procent uppger även att föräldrar köper ut.
– Resultaten visar tydligt att tobaksindustrins reklam och godisliknande smaker lurar både barn och vuxna att tro att dessa produkter är harmlösa. Det är inte så troligt att föräldrar skulle köpa ut om de kände till vilka allvarliga risker nikotinet medför, säger Helen Stjerna.
Undersökningen visar också att rekordhöga 59 procent av 14-18-åringarna tror att psykisk ohälsa är en anledning till att börja röka. Samtidigt är det bara två av tio som känner till att nikotin tvärtom ökar risken för psykisk ohälsa. Bara en av tio ungdomar känner till att nikotinet även ökar risken för inlärningssvårigheter och bland vuxna är kunskapen ännu lägre.
– Om fler kände till hur skadligt nikotinet är för den unga hjärnan skulle betydligt fler avstå. Utvecklingen är alarmerande och nu krävs både skärpt lagstiftning och kraftfulla informationsinsatser om vi ska kunna vända den här utvecklingen, säger Helen Stjerna.
Hela Novusundersökningen 2024 släpps i början av september.
För mer information eller för att ta del av undersökningen, kontakta:
Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation: helen@nonsmoking.se, 073-339 36 44
Om undersökningen
Denna undersökning har genomförts av Novus på uppdrag av A Non Smoking Generation för att undersöka allmänhetens inställning till tobak. Den första mätningen genomfördes 2016 och har sedan dess följts upp årligen. Målgruppen var den svenska allmänheten i åldrarna 14–79 år. Totalt genomfördes 1 369 webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel under perioden 20 maj – 10 juni 2024, varav 1065 gjordes i målgruppen 18-79 år och 304 gjordes i målgruppen 14–18 år.