Resumé granskar snusreklamen i sociala medier

Snusbolagen hävdar att de har en egen överenskommelse om att inte göra reklam riktad till minderåriga, men trots det utsätts barn och unga för stora mängder snusreklam via influencers i sociala medier. Resultatet är att snusandet bland unga har ökat dramatiskt under de senaste åren, framför allt bland tjejer. Snart presenteras ett lagförslag – som A Non Smoking Generation har efterlyst i flera år – för att stoppa denna utveckling. Det skriver Resumé i en kartläggning om den kritiserade snusreklamen och hur den påverkar ungdomar.

I ett utförligt reportage beskriver Resumé exempel på hur varumärken såsom Lyft (snart Velo), Loop, Volt och Zyn marknadsförs i sociala medier och podcasts, på fester och events, samt med hjälp av tilltalande smaksättningar och produktdesign. Denna strategiska marknadsföring har lett till att det vita så kallat ”tobaksfria” snuset har blivit allt mer populärt bland unga, och bruket har ökat drastiskt. Enligt Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning har andelen högstadietjejer som snusar sjudubblats mellan 2016 och 2020, och enligt Folkhälsomyndigheten har andelen unga kvinnor som snusar dagligen tredubblats mellan 2018 och 2021.

Resumé har granskat 30 av de influencers som har gjort reklam för vitt snus under 2021, och åldern på deras följare visar tydligt att snusbolagen satsar hårt på att nå ut till den unga målgruppen. Nästan nio av tio följare är under 35 år, vilket indikerar att snusbolagen inte följer sin egen överenskommelse om att inte marknadsföra sina produkter till unga. A Non Smoking Generations generalsekreterare Helen Stjerna intervjuades om problemet.

– Den (bolagens överenskommelse) är ett skämt, marknadsföringen är så aggressiv den kan bli. Barn i 15- årsåldern får riktad reklam med erbjudanden om att få hem gratis smakprover. Dessutom har reklamen det senaste året bara ökat och ökat. De har lyckats väldigt bra, allt fler unga testar de här produkterna. Det är en sak att göra mycket reklam, vad som är värre är att de lyckats.

Sedan det vita snuset lanserades 2016 har det varit oreglerat och under dessa år har snusbolagen både diversifierat och intensifierat sin reklam för att rekrytera unga kunder. Enligt A Non Smoking Generation – som har påtalat behovet av en reglering sedan 2017 – är det ett stort misslyckande att svenska politiker inte har agerat tidigare, men nu snart ska regeringen äntligen presentera en proposition gällande reglering av nya nikotinprodukter. Detaljerna offentliggörs i mars men sammanfattningsvis innehåller det nya lagförslaget införande av ålderskrav, hälsovarningar och begränsad marknadsföring.

Vill du hjälpa oss att skydda barn och unga från tobaksindustrins reklam? Stöd vårt arbete här.