Ungdomar som spenderar mycket tid på sociala medier löper större risk att använda cigaretter och e-cigaretter. Det visar en ny studie från Storbritannien som har publicerats i tidskriften Thorax.
Användning av sociala medier kan påverka barn och unga människors beteenden, såsom risken att de börjar använda tobaksprodukter. I en longitudinell studie från Storbritannien har forskare undersökt data från över 10 000 ungdomar i åldern 10-25 år under åren 2015-2021. Resultatet visar att det finns ett samband mellan mer frekvent användning av sociala medier och pågående bruk av cigaretter samt e-cigaretter. Ju mer tid som unga spenderar på sociala medier desto större risk att de röker eller använder e-cigaretter. Sambandet kvarstod oberoende av andra faktorer som till exempel kön, ålder, socioekonomi och föräldrars tobaksbruk.
Tidigare forskning har också identifierat kopplingar mellan sociala medie-användning och tobaksbruk, exempelvis analyser av tobaksreklam som förmedlas via influencers på Instagram. Vi på A Non Smoking Generation har länge uppmärksammat hur minderåriga exponeras för otillåten tobaksreklam i sociala medier, och har genomfört flertalet undersökningar som pekar på omfattningen av problemet även i Sverige. I vår nya Novusundersökning uppger 35 procent av unga att de ofta ser tobaksreklam i sociala medier, och 43 procent uppger att förekomsten av nikotinprodukter i populärkultur (film, TV-serier, musik, sociala medier) kan vara en orsak till att testa.
Vill du stödja oss i vårt arbete med att förebygga tobaksbruk bland unga? Se vad du kan göra här.