24 februari publicerades vår debattartikel Tobaksindustrin lockar in barn i nikotinberoende i Dagens Samhälle. Läs vår slutreplik som bemöter tobaksindustrins påståenden om att nikotin är ofarligt och att snus samt nya nikotinprodukter borde undantas från vissa regleringar.
Markus Lindblad påstår att nikotin kan ”närmast betraktas som ofarligt”. Vi har olika syn på innebörden av ofarligt eftersom nikotin ger permanenta skador på hjärnan och ökar risken för inlärningssvårigheter, psykisk ohälsa och hjärt-kärlsjukdom. Riskerna är särskilt stora för unga vars hjärnor är under utveckling. Allt bruk av nikotin måste förebyggas för att skydda barnen och folkhälsan.
Det mesta som jämförs med cigaretter kan betraktas som mindre farligt. Det säger med andra ord ganska lite om hur farligt något är. Att sluta röka genom att övergå till någon typ av snus innebär att byta ett beroende mot ett annat. Snus innehåller dessutom ofta 8-20 gånger mer nikotin. Hade det inte varit bättre om de 250 000 rökarna i Europa och rökande kvinnor i Sverige istället fick hjälp av beprövade nikotinläkemedel som hjälper en att sluta och minimera riskerna helt?
Markus Lindblad framhäver statistik för 18-24-åringar men undviker i hög grad att nämna den minderåriga målgruppen. I CAN:s senaste mätning av skolungdomars drogvanor hade andelen snusande elever ökat i både högstadiet och gymnasiet. Bruket av det vita snuset mäts inte ännu, och innan vi ser en negativ utveckling även där försöker vi påverka svenska politiker att följa i Norges fotspår – införande av tobaksfri skoltid, neutrala paket och höjda skatter på alla nikotinprodukter som inte är läkemedelsklassade.
Smaksatta produkter lockar inte bara barn, men de underlättar för barn att testa och ökar risken att de fastnar i beroende. I Louise Adermarks sammanställning om e-cigaretter uppges smaksättningarna som en av de främsta orsakerna till att unga testar. Ett förbud mot smaktillsatser i tobak är en viktig åtgärd för att minska den risken och har säkert den positiva bieffekten att även fler vuxna avstår.
Den antagna branschstandarden som Markus Lindblad refererar till följs uppenbarligen inte då vår Novusmätning 2019 visar att var fjärde ungdom ofta ser reklam för tobaks- och nikotinprodukter. Påståenden om att de inte riktar sig till unga, och försöker hjälpa vuxna kvinnor att sluta röka, förlorar snabbt trovärdighet med tanke på all den reklam för vitt snus som sprids via unga influencers med unga följare i sociala medier.
Vi välkomnar också en faktabaserad reglering av nya nikotinprodukter, som utgår från barnens perspektiv och följer riktlinjerna i WHO:s tobakskonvention kring att fasa ut samtliga tobaksprodukter (allt nikotin framställs av tobak och ingår i den definitionen) och exkludera kommersiella intressen från folkhälsopolitiken. Låt oss utan inblandning av tobaksindustrin skapa en tobaksfri generation på riktigt.
Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation