Snart Tobaksfria dagen 2025: Don’t get played while they get paid

19 maj 2025
 / 
Snart Tobaksfria dagen 2025: Don’t get played while they get paid

Inför Tobaksfria dagen 2025, som infaller den 31 maj, inleder A Non Smoking Generation en kampanj för att blotta och bekämpa tobaksindustrins strategier för att locka nästa generation in i beroende. I sociala medier sprider vi budskapet ”Don’t get played while they get paid” i syfte att ge barn och unga den motivation och kunskap som kan stärka dem att stå emot tobaksindustrins alla skadliga produkter samt oetiska strategier.

Tobaksfria Dagen (World No Tobacco Day) infaller årligen den 31 maj och instiftades av Världshälsoorganisationen (WHO) för att öka medvetenheten om tobaksindustrins strategier och långtgående negativa konsekvenser för global hälsa samt hållbar utveckling. Syftet är också att uppmana världens beslutsfattare att vidta åtgärder för att skydda människor från tobakens skadeverkningar.

Årets tema är “Unmasking the appeal”, som handlar om att avslöja de strategier som tobaksindustrin använder för att göra tobak och nikotin mer tilltalande bland unga. Industrin försöker ständigt hitta nya sätt att göra deras produkter mer attraktiva, exempelvis genom trendigt designade snusdosor, godisliknande smaker och livsstilsreklam i sociala medier.

På samma tema har A Non Smoking Generation lanserat en tygkasse med budskapet “Don’t get played while they get paid”. Syftet är att uppmärksamma att tobaksindustrins främsta mål är att locka och lura unga konsumenter in i beroende – för att tjäna så mycket pengar som möjligt. 96 procent av alla tobaksbrukare börjar i tonåren eller ännu tidigare, vilket gör denna åldersgrupp till industrins viktigaste målgrupp.

Bara i Sverige riskerar 1,5 miljoner barn att fastna i ett skadligt nikotinberoende under de närmaste 20 åren, om vi inte agerar NU.

För att ta del av kampanjen och stödja arbetet för barn och ungas rätt att skyddas mot tobaksindustrin: