Spanien oroas över marknadsföring av e-cigg till unga

12 maj 2023
 / 
Spanien oroas över marknadsföring av e-cigg till unga

Nya e-cigaretter utformade som seriefigurer har skapat oro i Spanien. Landets nationella kommitté för tobaksprevention varnar för att tobaksindustrin arbetar allt hårdare för att nå unga målgrupper genom tilltalande design och smaksättningar. Det rapporterar Euractiv.

Trots att försäljning av nya tobaksprodukter till minderåriga är förbjudet, utökar tobaksindustrin sin aggressiva marknadsföring av e-cigaretter till ungdomar. Utöver attraktiva smaktillsatser, som liknar frukt och godis, och moderna färgglada förpackningar har industrin nu också lanserat e-cigaretter som liknar seriefigurer samt leksaker.

Dessa marknadsföringsstrategier är i praktiken tillåtna enligt spansk tobakslag, då nya nikotinprodukter ännu inte regleras på samma sätt som traditionella tobaksprodukter, vilket möjliggör för tobaksindustrin att vara kreativa i sin design av e-cigaretter.

Spaniens nationella kommitté för tobaksprevention uppmärksammar att e-cigaretter ofta är en inkörsport till tobak och nikotin bland ungdomar, ofta så unga som 11 år. De uppmärksammar också att dessa produkter enkelt kan köpas online och saknar hälsovarningar samt information om att försäljning till minderåriga är förbjudet.

Hälsoministeriet i Spanien har nyligen lanserat en utredning gällande regleringen av e-cigaretter och en eventuell uppdatering av tobakslagstiftningen. Bakgrunden till utredningen är att nuvarande lagstiftning är otillräcklig när utbudet av nya produkter ökar, och att den således misslyckas med att skydda unga från nya former av nikotinkonsumtion.

Vill du se starkare reglering av nya nikotinprodukter i Sverige? Stöd vårt arbete här.