Andelen tjejer i gymnasiet som använder snus har ökat dramatiskt under de senaste åren. Det rapporterar SVT Nyheter i ett inslag där Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation, kritiserar marknadsföringen av det nya vita snuset i sociala medier och Joanna Stjernschantz, specialistläkare, varnar för att unga riskerar att fastna i ett beroende.
Det vita snuset som ofta är smaksatt har gjort att barn och ungdomar lockas att vilja testa, och riskerar fastna i ett nikotinberoende. Helen Stjerna uppmärksammar att produkten dessutom marknadsförs som ”tobaksfri” trots att den innehåller nikotin som framställs av tobak. Helen kritiserar all den reklam för vitt snus som förekommer i sociala medier och lyfter fram behovet av en mer proaktiv lagstiftning som reglerar samtliga produkter.
– Tobaksindustrin har varit flitiga med att använda unga influencers och det gör ju att unga människor påverkas att pröva vitt snus. Man följer sina idoler i sociala medier som gör reklam för de här produkterna, säger Helen Stjerna som är generalsekreterare i A Non Smoking Generation.
Läs mer och se inslaget hos SVT Nyheter.