
Tobaksföretaget Swedish Match, som ägs av Philip Morris International har donerat 5,5 miljoner kronor till Donald Trumps presidentinstallation, med argumentet att ”det är viktigt att delta i den demokratiska processen”. A Non Smoking Generation vill uppmärksamma att detta är ett typexempel på hur tobaksindustrin arbetar för att påverka politiken till sin fördel och utöka sina marknader.
I början av 2025 godkände den amerikanska livsmedels- och läkemedelsmyndigheten, FDA, att Swedish Match får marknadsföra sitt vita snusmärke ”Zyn” i USA. Företaget betraktar USA som en växande marknad och har skickat in flera ansökningar till FDA för att få marknadsföra deras produkter.
I en artikel i DI uppmärksammas att Swedish Match, som ägs av det amerikanska tobaksföretaget Philip Morris International sedan 2022, har donerat motsvarande 5,5 miljoner kronor till presidentinstallationen av Donald Trump.
– När vi nu ökar vår personalstyrka och vår tillverkning i USA anser vi att det är viktigt att aktivt delta i den demokratiska processen och erkänna förändringar i administrationen”, uppger Robert Noord, presskommunikatör på Swedish Match, säger Robert Noord, Swedish Matchs presskommunikatör, och fortsätter:
– Dessa aktiviteter ger den tillträdande administration möjlighet att bekanta sig med vårt uppdrag och vår verksamhet.
Tobaksindustrin har en lång historia av lobbying och aktiva försök att fördröja samt förhindra lagförändringar som kan begränsa deras möjlighet att rekrytera nya kunder. Swedish Matchs donation till Trump är ännu ett exempel på hur industrin arbetar för att påverka politiken i en riktning som gynnar deras affärer.
Vill du hjälpa oss att avslöja och motarbeta tobaksindustrins oetiska metoder? Stöd vårt arbete här.