Swedish Match stäms – reklam strider mot tobakslagen

10 december 2013
 / 

För lite mer än ett år sedan öppnade Swedish Match en konceptbutik på Kungsgatan. I butiken hittar man, utöver deras snusprodukter, produkter som skidor, kläder och mobilskal med deras olika snusvarumärken på. Alla varumärken har fått en egen design och känsla i produkterna som följer varumärkets tilltänkta kund.

Smart! Men okej? Eller lagligt?

Sidbild Marlboroprodukter

Vi var tidigt kritiska till hur snusvarumärken användes på produkter (brandstretching) samt hur hela butiken stred mot tobakslagens begränsning om att reklamen får endast ske på försäljningsställen och då får den inte vara påträngande, uppsökande eller uppmanande till bruk. Med en butik med två fokus, att skapa en känsla för sina snusvarumärken och sälja snus, är det svårt att hålla sig inom tobakslagens gränser som vi ser lagen.

Vi är därför väldigt glad över att Konsumentverket / Konsumentombudsmannen äntligen satt ner foten. Tobaksvarumärken får enligt tobakslagen inte användas på några andra produkter än just tobaksvaran, det står därför klart för oss att en butik som denna inte bör få finnas. Vem vill se Camel badbollar och Marlboro solglasögon igen? Tobaksvarumärken ska inte kopplas ihop med något annat än tobak och tobak ska se ut som tobak. Och enligt vår mening (och en stor majoritet av befolkningen) inte heller få marknadsföras alls.

Barn och unga ska inte behöva utsättas för marknadsföring av en hälsoskadlig och kraftigt beroendeframkallande produkt på det utstuderade sätt som detta är. Unga bör varken börja snusa eller röka. Ett liv fritt från tobak är vad varje människa borde ha rätt till.

Tack Konsumentombudsmannen för markeringen!