Tobaksbolag stäms för olaglig sponsring av festivaler

Nu stämmer Konsumentombudsmannen (KO) tobaksbolaget JTI efter misstankar om olaglig sponsring till festivalarrangören Luger. Stämningsansökan berör ett avtal där Luger har tagit emot ett ekonomiskt bidrag från JTI för att endast sälja deras nikotinprodukter på flera av landets största festivaler.

KO har skickat in en stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen för att pröva om ett avtal mellan JTI och Luger är en ”överträdelse av förbud mot sponsring i lagen om tobak och andra liknande produkter”. Avtalet som slöts 2019 och gäller till 2022 innebär att festivalarrangören får ett ekonomiskt bidrag för att tobaksbolagets nikotinprodukter ska vara de enda som får visas och säljas på festivalerna Way Out West, Summerburst Göteborg, Popaganda, Lollapalooza och Åre Sessions.

Det kan vara första gången ett liknande ärende prövas i Patent- och marknadsdomstolen. KO anser att domstolen borde förbjuda JTI från att fullfölja avtalet då det enligt tobakslagstiftningen är förbjudet för tobaksbolag att sponsra aktiviteter och evenemang likt festivaler. Elin Berner, processråd i ärendet för KO, tror att domstolen främst kommer fokusera på definitionen av sponsring för att avgöra om avtalet bryter mot lagen.

Läs mer i GP.