En ny analys av tobaksreklam i 28 länder visar att tobaksindustrin utnyttjar coronapandemin för att öka sin försäljning. Tobaksprodukter marknadsförs exempelvis med hjälp av covid-19-rabatter och erbjudanden om gratis ansiktsmasker vid köp. Det rapporterar Resumé.
Den ideella organisationen Campaign for Tobacco-Free Kids har gjort en översyn av tobaksindustrins marknadsföring i 28 länder och därigenom upptäckt att flera tobaksföretag utvecklar strategier för att dra nytta av coronakrisen i sin marknadsföring. Företag har anpassat och utformat reklamkampanjer och kommunikationsinsatser som respons på de rapporter som varnar för rökningens risker i samband med luftvägsinfektioner, såsom covid-19. Vissa företag erbjuder särskilda covid-19-rabatter, vissa gör reklam med hjälp av influencers och erbjuder gratis ansiktsmasker med företagets logga vid köp, och andra gör reklam i samband med uppmaningar till att stanna hemma i karantän för att undvika smitta.
Matthew L Myers, ordförande för Campaign for Tobacco-Free Kids, menar att dessa företeelser bekräftar att tobaksindustrin gör allt i sin makt för att öka sina intäkter, oavsett övriga konsekvenser. Översynen visar att detta inte endast gäller de största tobaksföretagen utan också mindre företag som säljer e-cigaretter och olika ”vape-produkter”. Matthew betonar att den ökande kunskapen om kopplingen mellan covid-19 och tobaksbruk borde skapa uppmärksamhet och motivation att vilja motarbeta dessa strategier runtom i världen.
Läs mer hos Resumé.