Lobbygrupper i Storbritannien med kopplingar till tobaksindustrin driver kampanjer på sociala medier som uppmuntrar till e-cigarettbruk. Grupperna sprider budskap via material som framstår som gräsrotskampanjer för att främja användningen av e-cigaretter. Kampanjerna uppmanar brittiska e-cigarettrökare till att tro att deras rättigheter hotas och uppmanar dem till att ”stå upp för sina rättigheter” genom att motsätta sig nya regleringar av e-cigaretter. Nu avslöjas det att kampanjerna drivs av lobbygrupper som har kopplingar till Big Tobacco. Det uppmärksammar The Guardian.
Falska ”gräsrotskampanjer” som uppmuntrar till e-cigarettbruk har nått miljontals användare på Facebook och Twitter i Storbritannien under de senaste veckorna med rubriker som #BackVapingSaveLives och ”Save My Vape”. Kampanjerna utformas på sätt som framstår som att de koordineras av allmänheten, men i verkligheten drivs de av lobbyister finansierade av tobaksindustrin, som motsätter sig hårdare regleringar av produkterna och vill påverka regeringspolitiken.
En av ”rörelserna” kallas för ’We Vape UK’, som hävdar att den drivs av en oberoende organisation ”för e-cigarettrökare av e-cigarettrökare”, men det visar sig nu att den har startats av en person från Adam Smith Institute- en lobbygrupp som hemlighåller sina finansiärer och som har långvariga kopplingar till tobaksindustrin. Varken Adam Smith Institute, We Vape UK eller Global Britain har svarat vid förfrågningar om kommentarer. Adam Smith Institute, som nyligen rankades som en av de minst transparenta instituten i Storbritannien, har tidigare bekräftat att de har mottagit donationer från tobaksföretag, och 2013 sade de att detta utgjorde cirka 3% av deras intäkter.
Inlägg från We Vape UK:s kampanj #BackVapingSaveLives glamoriserar användningen av e-cigaretter, och tycks rikta sig mot unga i sitt utformande. Kampanjen inkluderar bland annat en video av en ung kvinna som röker e-cigaretter under en utekväll, inlägg som främjar smaksatta och engångs-vejps, samt bilder på kändisar som använder e-cigaretter. Andra inlägg uppmanar människor att fylla i en blankett som skickar ett brev till deras lokala parlamentsledamot.
Lobbygrupperna angriper även Världshälsoorganisationen (WHO) – som har varnat för hälsoriskerna med e-cigaretter. WHO beskrev dessa falska ”gräsrotskampanjer” som desinformation. Dr Vinayak Prasad, projektledare och koordinator för WHO:s tobakskontroll, sade att WHO:s rekommendationer om tobak och e-cigaretter är baserade på den ”bästa vetenskapliga evidens tillgänglig”, och den visar att produkterna är skadliga för hälsan. Vidare uttrycker han: ”Tobaksindustrin marknadsför dessa produkter precis som de marknadsförde traditionella tobaksprodukter för decennier sedan – vilseleder allmänheten om de relaterade riskerna och utnyttjar barn och ungdomar”.
Kampanjerna verkar ha börjat under 2021, men antalet inlägg och annonser har ökat drastiskt under de senaste veckorna. Anledningen bakom detta misstänks vara att WHO:s COP10-toppmöte om tobakskontroll sker snart, i november, samt att trycket på den brittiska regeringen ökar från flera håll gällande att göra mer för att bekämpa användningen av e-cigaretter bland minderåriga. Experter är oroade över att användningen av e-cigaretter bland personer som aldrig har rökt tidigare ökar år för år. Antalet personer under 20 års ålder som blivit inlagda på sjukhus på grund av hälsoproblem kopplade till e-cigarettbruk uppges dessutom ha fyrdubblats sedan 2020.
Vill du se ett helt tobaksfritt Europa? Skriv under Europainitiativet här.