Rökning blir allt mindre populärt och ett av världens största tobaksföretag, British American Tobacco (BAT), riktar därför allt mer resurser till marknadsföring av nikotinportioner och e-cigaretter. BAT har satsat en miljard pund, vilket motsvarar nästan 12 miljarder svenska kronor, på en reklamkampanj som utnyttjar influencers i sociala medier, artister och idrottsevenemang för att rekrytera nya kunder. Det rapporterar The Guardian.
Nikotinportioner marknadsförs via influencers i sociala medier runtom i världen. Den brittiska tidningen The Guardian beskriver hur produkten används eller visas upp i TikTok-videos med populära poplåtar i exempelvis Pakistan och i Sverige. Kritiker menar att detta är resultatet av en global marknadsföringsstrategi som tobaksindustrin har utformat för att rekrytera nya nikotinberoende kunder när cigarettkonsumtionen minskar.
BAT har inlett en kampanj där företaget satsar en miljard pund på att marknadsföra deras nya nikotinprodukter via influencers, artister och idrottsevenemang. Enligt en omfattande rapport lockar denna marknadsföring ungdomar och icke-rökare, trots att företaget menar att e-cigaretter och nikotinportioner syftar till att hjälpa vuxna rökare att byta till mindre skadliga alternativ. The Guardian uppmärksammar dock att dessa produkter är långt ifrån riskfria och att den globala marknadsföringstrenden i sociala medier är oroväckande.
I USA och Europa försöker BAT övertyga beslutsfattare att nikotinprodukterna syftar till att hjälpa rökare att ersätta cigaretterna, men samtidigt presenterar företaget för sina investerare att ”poolen av nikotinkonsumenter fortsätter att växa”. Minst hälften av konsumenterna av nikotinportioner och e-cigaretter är inte före detta rökare, och BATs tillväxt beror till stor del på att de nya produkterna tilltalar den yngre generationen. De strävar uppenbarligen efter att locka nya nikotinanvändare, snarare än att vilja hjälpa människor att sluta röka.
Exempel på hur BAT arbetar strategiskt för att rekrytera nya kunder bland ungdomar runtom i världen:
- I Sverige marknadsförs Lyft på TikTok och Instagram av influencers som framställer produkten som ett trendigt och fräscht alternativ till traditionellt snus.
- I Pakistan genomfördes en marknadsföringskampanj för Velo, under hashtaggen #openthecan, med hjälp av 40 influencers på Facebook och Instagram. Totalt fick den över 13 miljoner visningar. Representanter för varumärket har även delat ut gratisprover till ungdomar på fester och i butiker.
- I Spanien genomfördes en kampanj för BATs heated tobacco product ”Glo” som frontades av ett ungt och populärt pojkband, via Instagram och konserter.
- BAT har inlett ett samarbete med Formel 1 (F1), som förbjöd tobaksreklam 2006 men fortfarande tillåter nikotinprodukter. E-cigarettmärket ”Vuse” och Velo syns på förarnas uniformer och bilar. Företaget sponsrar också F1s e-sportevent som sänds live på Youtube.
Läs mer hos The Guardian.